Lindtman: Sote parlamentaariseen valmisteluun

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii sote-uudistuksen palauttamista parlamentaariseen valmisteluun. Pääministerin ilmoituksen eduskuntakeskustelussa Lindtman arvosteli hallituskriisiin johtaneita sote-neuvotteluja arvottamaksi valtapoliittiseksi näytelmäksi. Hän myös muistutti, että asiantuntijat ovat epäilleet hallituksen lupauksien katetta.

”Hallituspuolueet saivat valtapoliittiset tavoitteet läpi, mutta jäljelle jää kysymys: Mitä potilas sai? Kukaan ei tiedä, saavutetaanko hallituksen esityksellä sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet”, Lindtman sanoi.

Lindtman esitti pääministeri Sipilälle vaatimuksen, että sote-uudistus palautettaisiin parlamentaariseen valmisteluun.

”Sote ei ole hallituksen, vaan koko kansan uudistus. Me olemme valmiita tähän yhteiseen työhön. Pääministeri Sipilä: Osoittakaa johtajuutta ja palauttakaa sote-uudistus parlamentaariseen valmisteluun”, Lindtman vetosi.

Hän muistutti, että SDP kannattaa järjestäjien määrän vähentämistä, kuten viime hallituskaudella yhteisesti sovittiin.

”SDP:n lähtökohdat sote-uudistukselle ovat, että palvelutuotanto perustuu julkiseen pohjaan ja perustason palveluita vahvistetaan merkittävästi; jonot puretaan käyttäen hyväksi sitä kapasiteettia, jota meillä sosiaali- ja terveydenhuollossa on; ennaltaehkäisy ja terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen nostetaan palveluiden tarjonnan keskiöön ja toteutetaan selkeä hallintomalli, jossa sotealuiden määrä vastaa itsehallintoalueiden määrää”, Lindtman sanoi.

Katso SDP:n sote-kalvot täältä