Lindtman: Sote on tuotava eduskuntaan ensi tilassa

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii, että viikonloppuna sorvattu hallituksen sote-päätös on tuotava ensi tilassa eduskunnan arvioitavaksi.

– Kyseessä on perustavanlaatuinen suomalaisen yhteiskunnan toimintaan sekä jokaisen kansalaisen peruspalveluihin kuuluva asia. Siksi asia on saatava parlamentaariseen käsittelyyn mahdollisimman nopeasti. Myös hallituksen päätökset sote-alueista ja maakuntahallinnosta on avattava rehellisesti eduskunnalle.

Lindtmanin mukaan sote-päätös on käsiteltävä eduskunnassa vähintäänkin pääministerin ilmoituksen muodossa. Lindtman esittää, että tämä tapahtuisi jo nyt alkavalla viikolla.

– Kansanedustajille ja koko kansalle on avoimesti kerrottava, mitä hallituksen johtotrio on sopinut ja miten sopimus vaikuttaa käytännön terveyspalveluiden saatavuuteen eri alueilla.

Lindtman esittää myös, että sote-päätös annettaisiin riippumattomien asiantuntijoiden arvioitavaksi.

– Ulkopuolisen on tähän asti kerrotun perusteella mahdotonta arvioida, miten nyt luotu uusi hallintotaso säästäisi kestävyysvajeesta luvatut kolme miljardia.