Lindtman sote-kyselystä: Vakava viesti hallitukselle

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan tänään julkaistun Uutissuomalaisen Sote-kyselyn tulos kertoo laajasta tyytymättömyydestä hallituksen sote-valmistelua kohtaan. Kyselyn mukaan lähes kolme viidestä suomalaisesta haluaisi keskeyttää sote-uudistuksen valmistelun.

– Kyseessä on vakava viesti hallituksen sote-uudistukselle. Hallituksen pitää nyt pysähtyä tämän tuloksen ääreen.

– Asiantuntijat ovat jo pitkään ilmaisseet huolensa hallituksen sote-mallista ja entistä useampi kuntapäättäjä on liittynyt heidän joukkoonsa. Eikä ihme, kun esimerkiksi Uudellamaalla on edessä 300 miljoonan leikkaukset sosiaali- ja terveyspalveluista heti ensimmäisenä vuotena hallituksen sote-mallissa.

Nyt kun myös kansalaiset ovat näin vahvasti ilmaisseet tyytymättömyytensä, hallituksen pitäisi herätä ajamansa sote-mallin ongelmiin ja aukaista korvansa kuulemaan kansalaisten, asiantuntijoiden sekä kuntapäättäjien kritiikki ympäri Suomen.

– Sote-esitys on parhaillaan käsiteltävänä valiokunnissa. Viimeistään nyt hallituspuolueiden pitäisi lopettaa laajasti kritisoidun sote-mallinsa runnominen ja olla valmiita korjaamaan mallin valuvikoja asiantuntijoiden toivomalla tavalla, ilman aiempien poliittisten lehmänkauppojen rautakahleita. Hallituksella on nyt viimeinen hetki herätä tässä asiassa.