Lindtman: SDP ei lepää ennen kuin nuorten työehtojen heikennykset on haudattu

1.5.2018

Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ihmettelee hallituksen nuoria syrjiviä päätöksiä. Hän kritisoi vappupuheessaan hallituksen päätöstä asettaa nuorille omat, muita heikommat työehdot.

– Hallitus on kohdistanut lukuisan määrän epäoikeudenmukaisia päätöksiä juuri nuoriin. Koulutus- ja opintotukileikkaukset, nuorisotakuun alas ajaminen, työttömyysturvan heikennykset ja työvoimapalveluiden riittämättömyys. Viimeisimpänä suunnitelmat työehtojen heikennyksistä alle 30-vuotiaille ja irtisanomissuojan laskeminen. Lista on pitkä, totesi Lindtman vappupuheessaan.

– SDP ei lepää ennen kuin hallituksen nuoria syrjivät työehtojen heikennyshankkeet on haudattu.

– Nuorten luottamus omaan tulevaisuuteen on tutkimusten mukaan heikentynyt merkittävästi. Epävarmuus haittaa tulevaisuuden suunnittelua ja oman elämän rakentamista.

– Sen sijaan, että hallitus rakentaisi turvaa ja luottamusta, hallituksen päätökset ovat heikentäneet suomalaisten tulevaisuudenuskoa.

Lindtman listasi neljä isoa uudistusta, joilla Suomi saadaan muutosten tielle ja luottamus palautettua.

– Meidän on nostettava osaamistasoa, uudistettava koulutusta ja panostettava varhaiskasvatukseen, mm. tekemällä toisen asteen koulutuksesta maksutonta, palauttamalla subjektiivinen päivähoito-oikeus ja kulkemalla kohti maksutonta varhaiskasvatusta.

– Tukijärjestelmät on uudistettava vastaamaan tätä päivää. Uudistetaan perhevapaat sdp:n joustavalla mallilla ja yksinkertaistetaan sosiaaliturvajärjestelmä sdp:n esittämän yleisturva-mallin mukaan.

– Työnvälitystä on parannettava, rakennettava reilua työelämää ja panostettava uudella tavalla yrittäjyyteen.

– Kohtalokkaisiin ilmasto- ja ympäristöongelmiin on löydettävä uusia ratkaisuja ja tavoitetasoa ongelmienratkaisussa on nostettava huomattavasti.

– Sosialidemokraatit ovat valmiita toteuttamaan uudistukset, jotka lisäävät luottamusta ja uskoa tulevaan. Toivon, että omat lapsemme voivat katsoa meitä yhtä ylpeinä kuin me itse katsomme edeltäviä, rohkeita ratkaisuja tehneitä sukupolvia.