Lindtman: Puoluekokousten sitouduttava kolmikantaisen työn periaatteisiin

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on tyytyväinen Metalliliiton valtuuston päätökseen hyväksyä työmarkkinasopimus. Lindtmanin mukaan katseet kääntyvät nyt Keskustan ja Kokoomuksen puoluekokouksiin.

– Nyt, kun työmarkkinajärjestöt ovat kantaneet vastuunsa, on erittäin tärkeää, että Sipilän hallitus sitoutuu kolmikantaisen työn periaatteisiin. Tähän kysymykseen tarvitaan vastaus Keskustan ja Kokoomuksen puoluekokouksista, Lindtman sanoo.

Lindtmanin mukaan hallituspuolueiden on nyt lähetettävä vastuullinen viesti työmarkkinajärjestöjen suuntaan.

– Tässä tilanteessa hallituspuolueiden pitäisi lähettää selkeä viesti siitä, että ne torjuvat työmarkkinoihin liittyvän ääriajattelun, jolla aiheutetaan epäluottamusta. Nyt ei ole aika aiheuttaa lisää epävarmuutta, vaan rakentaa luottamusta.

– On valitettava tosiasia, että Sipilän hallituksen oma toiminta on heikentänyt keskinäistä luottamusta ja sopimisen edellytyksiä työmarkkinoilla. Vasta, kun hallitus luopui pakottamisesta ja uhkailusta, se loi aidot mahdollisuudet tehdä Suomen kannalta tärkeän sopimuksen. Nyt tarvitaan lupaus siitä, että hallitus pysyy yhteistyön tiellä, Lindtman jyrähtää.