Lindtman: Palveluiden amerikkalaistuminen pysäytettävä

Neuvolat, päiväkodit, terveyskeskukset ja vanhusväestön palvelut on tarkoitettu kuntalaisten arjen ja elämän tueksi. Palveluiden hiipivä amerikkalaistuminen on kerta kaikkiaan pysäytettävä ja yksityistämistä hillittävä. Kuntapalvelut ovat meitä ihmisiä varten, eivät bisneksen tekoa varten.

Nykyisillä sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteilla ei voida jatkaa. Nykytilanteessa se, missä kunnassa satut asumaan, vaikuttaa liikaa saamasi palvelun laatuun.

– Noin kolme neljästä suomalaisesta asuu alueella, jossa pääsy terveyskeskuslääkärin luokse kestää yli kaksi viikkoa. Tämä ei ole oikein. Tämänkin vuoksi uudistusta tarvitaan, painotti Antti Lindman pitäessään Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenvuoroa eduskunnassa liittyen kuntauudistukseen.

Tulevaisuuden vahvoilla peruskunnilla, joiden toiminta perustuu elinvoimaiseen kuntarakenteeseen ja alueiden hyvinvoinnin kasvattamiseen, on nykyistä vahvemmat ja leveämmät hartiat. Tämä helpottaa kustannusten hallintaa eikä vahva kunta ei ole myöskään niin haavoittuvainen talouden satunnaisille vaihteluille. Arjen palveluiden toimivuus pitää olla lähtökohtana koko uudistukselle.