Lindtman: Orpon almanakassa ei ole koskaan köyhän vuoro

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan hyvä suhdannetilanne vaatii päättäjiltä erityistä viisautta. On tärkeää kohdentaa voimavarat oikein, jotta emme hukkaa positiivista talouskehitystä. Hallituksen talouspolitiikasta syntyy vaikutelma, että oli suhdannetilanne mikä tahansa, aina on hyvä aika rikkaiden uusille veroeduille ja aina on huono aika panostaa perusturvaan.

– Kun hallituksen alkutaipaleella taloudessa meni huonosti, oli Sipilän mukaan pakko leikata suomalaisten hyvinvoinnista. Kun nyt taloudessa menee paremmin, hallituksen mielestä nyt ei ole oikea hetki lopettaa perusturvaleikkauksia.

– Samalla kun pienituloisilta leikattiin, huono taloustilanne oli hallitukselle peruste jakaa uusia veroetuja apteekkareille, suurmetsänomistajille ja miljoonaperinnöistä nauttiville. Ja nyt kun suhdannetilanne on parempi, ei näihin etuihin kuitenkaan saa koskea.

Lindtman esittääkin kysymyksen, onko taloustilanne koskaan oikea oikeudenmukaiselle talouspolitiikalle, vai onko sittenkin kyse arvovalinnasta, jossa hallituksen taustaryhmien edut asetetaan palkansaajien, opiskelijoiden ja eläkkeensaajien edelle. Ja vain selitykset vaihtuvat taloustilanteesta riippuen.

– Orpon almanakassa ei ole koskaan köyhän vuoro. Jälleen kerran valtionvarainministeri Orpon budjettiesitys on köyhille kireä, mutta rikkaille löysä. Kova Kokoomus vie, ja Kepu sen kuin vikisee.

Lindtman esitti puheessaan SDP:n puoluejohdon sekä eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Lohjalla myös Itämeren pelastusohjelmaa. Tämän kesän levätilanne on saanut toivottavasti kaikki heräämään tilanteeseen. Itämeren pelastaminen ei voi enää odottaa. Ohjelmaan kuuluu muun muassa pelloille levitettävän kipsin lisääminen, luomutuotantoon siirtymisen tukeminen, kasviperäisen ruuan lisääminen julkisissa hankinnoissa sekä kerääjäkasvien viljelyn tukeminen.

– Otetaan myös käyttöön SDP:n esittämä kestävän kehityksen ALV, jolla voidaan ohjata kulutusta ja tuotantoa kauttalinjan kestävämpään suuntaan. Itämerta vähemmän kuormittavan ruuan verotus voisi myös olla kevyempää.

Lindtmanin mukaan tämä aika korostaa sosialidemokraattien vastuuta kahdessa asiassa.

– Ensiksi, nyt kun Keskustan alkiolaiset ovat porukalla jättämässä oman veneensä – meillä sosialidemokraateilla on entistä suurempi vastuu pitää köyhän ja pienituloisen ihmisen puolta.

– Toisekseen, kun vihreiden huomio on ollut enemmän yökerhoissa, meidän vastuu luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön huolehtimisesta kasvaa.