Lindtman: Kuka sanoi, ettei oppositiosta voi vaikuttaa

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on iloinen uutisista, joiden mukaan hallitus on perumassa eläkeläisten arkea kurittavia päätöksiään.

– Tämä on opposition kuukausia kestäneen määrätietoisen työn tulos. Tarvittiin välikysymys yhdessä muiden oppositiopuolueiden kanssa. Hallitus joutui lopulta taipumaan opposition ja eläkkeensaajajärjestöjen luoman paineen alla. Tämä jos mikä on osoitus siitä, että oppositiosta voi vaikuttaa. Ennen kaikkea tämä on kuitenkin voitto maamme pienituloisille eläkkeensaajille.

Eläkkeensaajan asumistukea sai vuoden 2014 lopussa 192 000 henkilöä. Hallituksen päätös lakkauttaa eläkkeensaajien tuki olisi pienentänyt tukea noin kahdella kolmesta tuen saajista. Noin kolme prosenttia tuen saajista olisi menettänyt tuen kokonaan.

Myös hallituksen päätös taipua ja puolittaa ensi vuoden lääkekorvauksiin tehtävät säästötavoitteet on askel oikeaan suuntaan.
– Kenenkään ei pidä joutua valitsemaan ruuan ja lääkkeiden väliltä. Myös puolitettu leikkaus sattuu kipeästi vähävaraiseen ja paljon sairastavaan.

Hallituksen kannattaisi Lindtmanin mukaan nyt jatkaa katumusharjoituksia ja korjata myös ensi vuodelle esittämänsä eläkkeensaajien epäoikeudenmukainen verokohtelu.

– Ei ole oikein, että 1500 euroa kuukaudessa saava eläkkeensaaja laitetaan maksamaan yli 200 euroa enemmän kuin palkansaaja. Tähänkin SDP on esittänyt korjausta ja se on osa vaihtoehtoa. Esityksemme on hallituksen käytettävissä.

– Heikoimmilta ei pidä viedä. SDP tulee esittämään vaihtoehtobudjetissaan, että myös muille pienituloisia eläkkeensaajia koskeville leikkauksille on olemassa reilumpi vaihtoehto.

Lindtmanin mielestä hallituksen kannattaisi jatkossa arvioida jo etukäteen päätöstensä vaikutukset. Näin vältyttäisiin ylimääräiseltä vatuloinnilta.