Lindtman: Kokoomus käänsi selkänsä pääkaupunkiseudulle

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on pettynyt, että hallitus tyrmäsi pääkaupunkiseudun yhteisen esityksen sosiaali- ja terveyspalvelujen erillisratkaisuksi.

Hallitus ei halunnut kuulla alueen kuntia ja asukkaita. Erityisesti Kokoomus käänsi selkänsä pääkaupunkiseudulle ja samalla sen yli miljoonalle asukkaalle.

– Pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveyspalvelut ovat miljardiluokan kysymys ja volyymit ovat moninkertaiset muuhun Suomeen verrattuna. Siksi pääkaupunkiseudun alueella olisi tarvittu hallittu ja fiksu sote-ratkaisu. Sen sijaan pääkaupunkiseutu survotaan nyt samaan maakuntamuottiin muun Suomen kanssa.

– Hallituksen päätöksen seurauksena Suomen kasvun veturia uhkaa hyytyminen. Jälleen kerran on päädytty asetelmaan, jossa hallitus asettaa pääkaupunkiseudun ja muun Suomen edut vastakkain. Tämän vastakkainasettelun sijaan Helsingin seudun pitäisi kilpailla muiden maiden suurten metropolien kanssa. Hallituksen päätöksen myötä Suomen ainoan metropolin kasvun edellytykset ovat selkeästi heikommat.

– Koko hanke ei anna kovin hyvää kuvaa hallituksen toimintakyvystä. Hallitus vatuloi erillisratkaisua lähes vuoden päivät. Kansalaisten palvelujen kannalta tärkeä sote-valmistelu jumitti hallituksen jappastelun vuoksi niin pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla kuin koko Suomessa. Ja mikä on lopputulos? Täysi nolla, koko työ valui hukkaan, Lindtman harmittelee.

Edes elintärkeissä kasvu- ja työllisyyspalveluissa hallituksella ei ole tarjota mitään muuta kuin pelkkiä lisäneuvotteluita.

– Kokoomuksen puheet pääkaupunkiseudun huomioimisesta osoittautuivat tyhjiksi. Viime kädessä ratkaisu kilpistyi siihen, että Kokoomus asetti Mehiläisten ja muiden yksityisten terveysbisnesjättien edun pääkaupunkiseudun asukkaiden edelle, päättää Lindtman.