Lindtman: Kokoomus jarruttaa vuokra-asuntotuotantoa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman kritisoi voimakkaasti kokoomusta siitä, että pääministeripuolue on halunnut heittää romukoppaan hallituksen esityksen nk. lyhyestä korkotukimallista.

– Malli olisi toteutuessaan vauhdittanut kohtuuhintaisten asuntojen rakentamista. Kokoomukselle pitkään ja hartaasti valmisteltu ei kuitenkaan sopinut. Syy on puhtaasti poliittinen: kokoomus ei ole kiinnostunut vuokra-asuntojen lisärakentamisesta.

– Ministeri Viitanen on tehnyt hartiavoimin töitä ja yrittänyt saada lakiesitystä eteenpäin.

Pääministeri Stubb on vakuuttanut useaan otteeseen hallituksensa olevan ”toimeenpanohallitus”. Pääministerin oman puolueen jarrutus tässä ja esimerkiksi sote-ratkaisun valmistelussa kertoo kuitenkin aivan muuta.

Lindtman huomauttaa, että asuntotuotannon ongelmat ovat erityisesti pääkaupunkiseudulla akuutteja. – Kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja on aivan liian vähän. Nyt meillä olisi ollut selkeä esitys tilanteen parantamiseksi.

– Asuntopula on yksi syy siihen, miksi työpaikat ja työntekijät eivät kohtaa. Työntekijöillä ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä varaa asua siellä, missä töitä on tarjolla.