Lindtman keskustalle: kasvurahastopyörä on jo keksitty

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman kuvailee kasvurahastoesitystä yrityksenä peitellä puolueen kyvyttömyyttä tarjota realistista talouspoliittista vaihtoehtoa. Hänestä Juha Sipilä ei ole onnistunut todellisen vaihtoehdon rakentamisessa yhtäänTimo Soinia paremmin.

– Muistamme kaikki miten puheenjohtaja Sipilä viime vuonna esitti ensin uuden velan ottamista. Hän pyörsi tämän esityksensä nopeasti pitkien selitysten kera. Kokoomuksen esittämässä sairaussakossa hänen takkinsa kääntyi vain muutamassa tunnissa. Vaalikonevastausten perusteella myös Sipilän eläkeikäkanta on vaihtunut lennosta, kun ehdokkaana Sipilä ei kannattanut pakkonostoa, mutta kansanedustajana kannattaa. Kasvurahastoideassa on yhtä ”tukeva” perusta. Tosiasiassa vaatimalla TeliaSoneran myyntituloja muualle, kuin budjettimenojen kattamiseen Sipilä käytännössä esittää joko lisävelanottoa tai uusia leikkauksia. Olisi reilua kuulla kumpi on uuden Keskustan tie.

Hallitus on tehnyt useita yritysten rahoitusasemaa vahvistavia ratkaisuja. Lindtman muistuttaa, että on päätetty kasvurahoitusohjelman synnyttämisestä vauhdittamaan pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä sekä tukemaan pääomasijoitusmarkkinoita. Suomen Teollisuussijoitus Oy:tä pääomitetaan tässä tarkoituksessa vuosittain 30 milj. eurolla.

– Lisäksi siemenvaiheen yrityksiä tuetaan Tekesin uusien toimien kautta. Työllisyyslisäbudjetissa puolestaan parannetaan yritysten rahoitusmahdollisuuksia mahdollistamalla Finnveralle pk-yritysten joukkovelkakirjalainojen merkitseminen. Viennin edistämiseksi lisätään Finnvera Oyj:n vienti- ja alusluottojen rahoitusvaltuuksia sekä vientitakuuvaltuuksia. Yritysten rahoitusongelmat on huomioitu ja työkalupakin kaikki työkalut otettu käyttöön.

Lindtman haluaa myös muistuttaa, että Solidium perustettiin harjoittamaan aktiivista omistajapolitiikkaa juuri Keskustan pääministerikaudella. Hän pitää ”pikkunäppäränä” yritystä keksiä tämä pyörä uudelleen. Solidiumissa tase tekee jo työtä joka päivä.

– Solidiumin aktiivinen toiminta sekä myyjänä että ostajana on tärkeä. Näin valtion omistuksista saadaan parhaiten irti. Tästä olemme kaiketi Sipilän kanssa samaa mieltä. Kannustankin häntä miettimään seuraavaksi sellaisia ratkaisuja, joita ei olla jo toteutettu. Keskusta voisi aloittaa tuomalla julkisuuteen edes alustavan version omista rakenneuudistuksistaan. Keskustan linjasta onkin toistaiseksi tullut mieleen vanha sanonta, että joka paljon lupaa, se vähän antaa.