Lindtman: Keskustalla vastuu työmarkkinatilanteesta

Antti Lindtman

Keskustalla on raskas vastuu työmarkkinaneuvottelujen umpikujasta. Asettumalla työnantajavankkureiden vetäjäksi hallitus näyttää pilanneen mahdollisuutensa toimia sovun rakentajana.

Pääministeripuolue keskustalla on ollut kaikki kortit kädessään ja valta käytössään löytää yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa ratkaisu, jolla Suomea vietäisiin maltillisin ja kohtuullisin toimin eteenpäin lamasta. Mitä oikein tapahtui? Ensin yhteiskuntasopimus kutistui työmarkkinasopimukseksi. Sitten lähdettiin ajamaan työntekijäpuolta kyykkyyn pakkolakien kanssa. Siinä on pedattu aika hankalat lähtökohdat ihan omin käsin.

Keskustalaisen pääministeri Sipilän pakkolait ovat estämässä palkansaajain mahdollisuuksia sopia työehdoistaan normaalilla länsimaisella tavalla. Lisäksi hallituksen pöydällä on suunnitelmat viedä työntekijöiltä kokoaan työehtosopimusten suoja uusilla, ns. paikallisen sopimisen lainsäädännöllä. Työnantaja odottaa malttamattomasti hallituksen lupaamia työehtojen heikennyksiä ja koko sopimusjärjestelmän muuttamista isäntävallan suuntaan.

Keskusta on hylännyt pahemman kerran palkansaajaäänestäjänsä. Maakunnissa keskustaa äänestäneet sairaanhoitajat, lähihoitajat, opettajat poliisit ja kaupan työntekijät ovat tulleet raskaasti petetyksi.

Sipilän lainsäädäntöhankkeet ovat suomalaisen palkansaajan kannalta paljon pidemmälle meneviä heikennyksiä kuin Esko Ahon työreformi aikoinaan. Tuon työreformin Anneli Jäätteenmäki aikoinaan lupasi upottaa Atlantin syvänteeseen, mutta sieltä sen on Juha Sipilä kaivanut uudelleen esiin terästettynä.

Sosialidemokraatit ovat jo kohta puoli vuotta tarjonneet hallitukselle apua aidon sovinnon mahdollistavassa ja työllisyyttä tukevan kokonaisratkaisun kokoamisessa. Pääministeri Sipilä on kuitenkin torjunut esityksemme käyttää kokenutta työmarkkinaosaajaa, entistä työministeri Ihalaistasovittelijana. Ihalaisen tuore ehdotus ratkaista kiista pakkolainsäädännöstä aidon työllisyyssopimuksen mallilla saa laajasti sosialidemokraattien tuen. Ilahduttavaa on, että keskustalainen elinkeinoministeri Rehn oli valmis tukemaan esitystä.

Pääministeri Sipilän pitäisikin kutsua entinen työministeri Ihalainen sovittelijaksi neuvotteluihin ja lisäksi ilmoittaa, että hallitus luopuu pakkolakikaavailuista. Työnantajakin kiinnostuisin kompromissin rakentamisesta kun hallituksen lumiaura ei enää olisi käytettävissä työnantajan apuna. Nämä ratkaisut on nopeasti tehty keskustan ministeriryhmässä, jos niin halutaan.