Lindtman: Keskusta taipui kehysriihessä

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on pettynyt maan hallituksen kehysriihen lopputulokseen. Hallituksen puheet ja erityisesti Keskustan lupaukset todellisista eriarvoisuutta vähentävistä toimista kutistuivat pieneksi näpertelyksi. Joistakin oikeansuuntaisista pienistä toimista huolimatta hallituksen suuri linja ei muuttunut.

– Hallituksen jättimäiset eläkeläisiin, opiskelijoihin, lapsiperheisiin, paljon sairastaviin ja työttömiin kohdistamat leikkaukset säilyvät ja rikkaiden veroedut jäivät voimaan. Hallituksen puheet, erityisesti keskustan lupaukset eriarvoisuuden vähentämisestä kuihtuivat pieneksi näpertelyksi.

– Sen sijaan hallitus jatkaa työntekijöiden aseman heikentämistä tällä kertaa puuttumalla palkansaajien työsuhdeturvaan. Suurista puheista huolimatta hallitus jätti käyttämättä viimeisen mahdollisuutensa korjata linjaansa sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa suuntaan. Nyt hallitus pitää linjansa loppuun asti. Pienituloisten leikkaukset pysyvät voimassa, suurituloiset voivat nukkua yönsä rauhassa. Kehysriihen päätöksiä tarkasteltaessa huomaa sen, että keskusta taipui Orpon rautaiseen otteeseen. Valtiovarainministeri Orpo heiluttaa nyt hallituksen tahtipuikkoa.