Lindtman: Kahden viikon palkanalennus on törkeä esitys jopa kokoomukselta

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman tyrmää kokoomuksen kaavaileman sairauspäiväkarenssin. Lindtmanin mukaan kokoomuksen epäinhimillinen luonne ja palkansaajien oikeuksia polkeva linja alkaa vihdoinkin paljastua.

”Jälleen kerran kokoomus kurittaa suomalaista työntekijää. Kokoomukselle ei riitä, että sairastuneelle työntekijälle mätkäistään sairaussakko, vaan ensimmäisen päivän palkanmenetyksen lisäksi halutaan vielä alentaa työntekijän palkkaa seuraavan kahden viikon ajan. Tämä on kauhistuttava esitys jopa kokoomukselta”, Lindtman sanoo.

Lindtmanin mielestä on hyvä suomalaisten kannalta, että kokoomuksen todellinen linja tuli esiin hyvissä ajoin ennen kuntavaaleja. Hänen mukaansa sen lisäksi, että esitys kannustaisi työntekijää menemään sairaana töihin, se myös vie niiltä työntekijöiltä, jotka jo ovat taloudellisesti vaikeassa asemassa.

”Kyseessä on palkanalennus. Kokoomus siis haluaa leikata erityisesti naisten, nuorten ja jo valmiiksi pienituloisten palkkoja. Tämä on systemaattista palkansaajien oikeuksien polkemista. Kokoomus haluaa viedä suomalaiset palkansaajat takaisin aikaan, jolloin sairastuminen vaaransi toimeentulon. Eikö tällä porvareiden työntekijöitä kurittavalla linjalla ole mitään rajaa”, Lindtman kysyy.

”Ihmisillä on oikeus tietää, mitä kokoomuksen esitys tarkoittaisi heille. Sari Sairaanhoitajalle kahden viikon sairausloma tarkoittaisi noin 350 euron palkanmenetystä. Liisa Lähihoitaja menettäisi kokoomuksen esityksen myötä noin 230 euroa. He eivät voisi mennä sairaana töihin, vaikka kuinka haluaisivat. Entä yksinhuoltajat, kun lapsi sairastuu? Kokoomusta ei näytä kiinnostavan, että sen esitys saattaisi sekoittaa näiden ihmisten talouden. Ja tämä puolue vielä kehtasi väittää itseään työväen puolueeksi”, Lindtman sanoo.