Lindtman: Hallitus vapauttamassa suurituloiset lamatalkoista

Antti Lindtman

Antti Lindtman hämmästelee budjettivalmistelusta saatuja tietoja, joiden perusteella hallitus on nostamassa solidaarisuusveron alarajan 90 000 euroon.

– Samaan aikaan kun puhutaan, että jakovaraa ei ole, hallitus on kuitenkin jakamassa veronalennuksia suurituloisille. Mitähän tästä hallituksen linjasta ajattelevat hoitajat, opettajat ja kätilöt, jotka hallitus painosti leikkaamaan kolmeksi vuodeksi lomarahojaan? Pienituloisille sanotaan, ettei ole varaa, mutta suurituloisille verokarkkeja riittää. Näyttääkin siltä, että ensi vuoden budjetin suurimmiksi hyötyjiksi ovat nousemassa suurituloiset. Parempituloisten vapauttaminen lamatalkoista lähettää kansalaisille väärän viestin.

– Taloustilanteen paraneminen ei voi tarkoittaa sitä, että pienituloisten on jatkossa kannettava suurempi vastuu julkisesta taloudesta ja tingittävä eduistaan, kun taas helpotukset suunnataan heille, joilla jo ennestään on enemmän. Kyse on ennen kaikkea oikeudenmukaisuudesta.

Lindtmanin mielestä laskua ei voi siirtää pienituloisten maksettavaksi, vaan talkoisiin on osallistuttava maksukyvyn mukaan. Siksi solidaarisuusveron alarajaa ei ole syytä nostaa.