Lindtman: Hallitus otti lusikan kauniiseen käteensä

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on tyytyväinen siihen, että hallitus otti lusikan kauniiseen käteensä ja on valmis avoimeen yhteistyöhön työmarkkinajärjestöjen kanssa. Lindtman pitää myös myönteisenä, että hallitus on luopunut korkean työttömyyden oloissa kyseenalaisesta työajan pidennysmallistaan.

”Hallitus näyttäisi ottavan nyt varovaisia askelia kohti vakiintunutta kolmikantaista valmistelua myös luopumalla hallitusohjelman ota tai jätä -kirjauksesta, jonka mukaan hallitus olisi sanellut yksipuolisesti sopimuksen ehdot.”

”Ongelma hallituksen ajamassa yhteiskuntasopimuksessa on edelleen se, että kyseessä ei edelleenkään ole yhteiskuntasopimus, vaan perinteinen työmarkkinaratkaisu. Hallituksen kannattaisi viimeistään nyt kutsua yhteiseen pöytään myös opiskelijat, työttömät, eläkeläiset, itsensätyöllistäjät ja yrittäjät sekä maanviljelijät. Yhteiskunta ei rajaudu pelkästään työmarkkinoihin. Kaikkia väestöryhmiä ja niiden edustajia kannattaisi nyt kuunnella työllisyys- ja säästölääkkeistä ilman yksipuolista sanelua ja kiristystä.”

Hallituksen tavoite vahvistaa julkista taloutta puoli prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon veroratkaisut huomioiden tarkoittaa käytännössä työllisyyden vahvistumista arviolta 40–50 tuhannella hengellä.

”Tavoite ei ole mahdoton, mutta se edellyttää hallituksen tekemien työllisyys-, investointi- ja tutkimusleikkausten uudelleenarviointia. Hallituksen kannattaisikin jo elokuun budjettiriihen yhteydessä arvioida uudelleen niin vero kuin työllisyyspolitiikkaansa. Hyvätuloisten osallistuminen talkoisiin verotuksen kautta vapaaehtoisjärjestelyjen sijaan vähentäisi myös nyt suunniteltujen kovien leikkausten tarvetta.”

Lindtman on pettynyt siihen, että hallitus ei edelleenkään korjannut yhteiskuntasopimuksen pahinta valuvikaa, kiristysruuvia.

”On täysin kohtuutonta, että hallitus kiristää lisäleikkauksilla juuri niitä suomalaisia, joiden ääntä se ei suostu neuvotteluissa kuuntelemaan. Toivon, että järki voittaa ja hallitus ei tee tästä asiasta itselleen arvovaltakysymystä.”