Lindtman hallituksen Yle-päätöksestä: Mitään ei ole opittu

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman toteaa, että hallitus on jälleen ottanut Yle-asiat oman päätöksenteon kohteeksi.

Lindtman on pettynyt hallituksen tapaan jälleen kerran sivuuttaa parlamentaarinen valmistelu ja näin vaarantaa jälleen Ylen riippumatonta asemaa. Hallitus päätti kehysriihessään tehdä muutoksia Yle-veroon ennen asiaan kuuluvaa parlamentaarista Yle-työryhmän työtä.

– Hallitus ei näemmä ole edelleenkään sitoutunut yhteisiin, viimeksi vuonna 2016 sovittuihin pelisääntöihin Ylen kohdalla. Mitään ei ole opittu vuosien 2015 ja 2016 keskusteluista. Hallituksen tapa ratkaista Yleä koskevia asioita omassa keskuudessaan vaarantaa luottamusta Yleisradion toiminnan riippumattomuuteen. Nämä päätökset kuuluvat parlamentaariseen valmisteluun, eivät hallitukselle.

– Aikana, jolloin Suomi on pudonnut toimittajien lehdistön vapautta mittaavissa tilastoissa, olisi hyvä olla erittäin tarkkana hallituksen ja median välisissä suhteissa.

– Tästä sotkusta ovat vastuussa pääministeri Sipilä ja viestintäministeri Berner, jotka ovat moneen kertaan luvanneet kunnioittaa vakiintuneita parlamentaarisia pelisääntöjä, mutta eivät nytkään toimi lupaustensa mukaisesti.

– Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä käy Ylen rahoituksen ja Yle-veron kehittämistarpeet rauhassa lävitse. SDP:n eduskuntaryhmä on sitoutunut siihen, mitä Satosen työryhmässä on yksimielisesti sovittu. Jos Ylen rahoitus avataan uudelleen nopeutetussa aikataulussa, on välttämätöntä samalla sopia, miten kansallisen yleisradioyhtiön vuoden 2019 indeksikorotus toteutetaan.