Lindtman hallitukselle: Velkaantuminen jatkuu lupauksistanne huolimatta

Antti Lindtman Vantaalla

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman muistuttaa, että reilu vuosi sitten vaaleissa hallituspuolueet lupasivat saattavansa talouden kuntoon ja lopettavansa velkaantumisen.

– Hallitusohjelmassa luvattiin selväsanaisesti, että velkaantuminen pysäytetään. Huoli velkaantumisesta on yhteinen. Viime vaalikaudella vuosittainen velkaantuminen painettiin lähes yhdeksästä miljardista viiteen – siis lähes puolitettiin.

– Joka kerta, kun hallitus on leikannut, se on perustellut leikkauksia sillä, että ne tehdään pakon edessä, jotta velaksi eläminen lopetetaan. Itse asiassa vakiovastaus kaikkiin ikäviin päätöksiin on ollut se, että velkaantuminen on saatava loppumaan.

– Hallitus on pyytänyt kansalta paljon. Se on pyytänyt hyväksymään monet epäoikeudenmukaiset päätökset, koska velkaantuminen on pakko saada loppumaan.

Tämän kaiken jälkeen Orpon budjettiesitys onkin Lindtmanin mukaan suuri yllätys. Hallitus lisää ensi vuonna velanottoa – ei vähennä sitä. Kun vaalikauden neljästä budjettiesityksestä kaksi on nähty, on molempien suunta sama: lisääntyvien budjettialijäämien ja lisääntyvän velan Suomi.

Lindtman muistuttaa, että velkaantuminen kiihtyy siksi että hallitus on laiminlyönyt työllisyystoimet ja sen sijaan omaksunut sulle-mulle-politiikan.

– Nyt viimeistään on selvinnyt, miksi hallitus on leikannut eläkeläisiltä, lapsiperheiltä, koulutuksesta ja työttömiltä. Heiltä ei ole leikattu siksi, että velkaantuminen pitäisi saada loppumaan. Hallitus on leikannut siksi, että se on voinut jakaa varoja omille eturyhmilleen.

Työllisyystoimet on sen sijaan Lindtmanin mukaan unohdettu kokonaan.

– Hallitus puhuu työstä, mutta teot puuttuvat. Sanat eivät riitä, jos työtä ei ole. SDP odottaa todellisia toimia työllisyyden parantamiseen tässä ja nyt, ei vuosien viiveellä.

– Hallituksen pitäisi vihdoin ottaa käyttöön työllisyyden Rinteen malli. Käytämme vuositasolla yli viisi miljardia euroa työttömyydestä aiheutuviin passiivisiin tukiin. Tämä raha on saatava aktiivikäyttöön ja sillä voitaisiin alentaa työllistämisen kynnystä erityisesti pitkäaikaistyöttömien kohdalla.

Lapsiperheet ovat Lindtmanin mukaan seuranneet hämmentyneinä hallituksen poukkoilua päivähoitomaksuissa. Ensin hallitus päätti nostaa päivähoitomaksuja peräti 25 prosentilla. Se tarkoittaisi keskituloisessa kaksilapsisessa perheessä 122 euron korotusta päivähoitomaksuihin kuukaudessa.

– Ennen kesää päivähoitomaksujen korotuksia luvattiin kuitenkin pohtia uudestaan. Ministeri Orpo kuitenkin esitti budjettiesityksessään päivähoitomaksujen korotuksia, eikä muste ehtinyt kuivua Orpon esityksestä, kun hän jo itse ilmoitti, että päivähoitomaksuja pitäisi mieluummin laskea kuin korottaa heti kun EK oli sitä vaatinut.

– Päivähoitomaksujen jättikorotuksista luopuminen on nyt kahden Kokoomuslaisen ministerin käsissä. Ministeri Orpo vastaa budjetista ja ministeri Grahn-Laasonen päivähoidosta.

– Tarjoan Kokoomukselle ilmaisen neuvon. Jättäkää miljoonaperintöjen veroale toteuttamatta ja perukaa päivähoitomaksujen korotus. Silloin lapsiperheet kiittävät ja miljonääritkin ymmärtävät.

Hallituksen ympäristöpolitiikka hakoteillä

Lindtman on huolissaan myös hallituksen harjoittamasta ympäristöpolitiikasta. Sipilän hallitusta on kutsuttu maamme historian yhdeksi ympäristövihamielisimmistä hallituksista. Heti vaalikauden alussa luonnonsuojelun rahoihin tehtiin historiallinen leikkaus. Viime vaalikaudella perustettu eläinsuojeluasiamiehen virka lopetettiin hallituksen päätöksellä. Turkisasetuksen uudistaminen laitettiin jäihin ja eläinsuojelulain kokonaisuudistuksessa ollaan menossa ojasta allikkoon.

− Mikään osa-alue ympäristöstä ei jää keskustalaiselta ympäristöpolitiikalta rauhaan. Nyt puhutaan jälleen painavin sanakääntein koskiensuojelulain avaamisesta. Se romuttaisi taas yhden suomalaisen luonnonsuojelun kulmakiven. SDP tulee puolustamaan vapaana virtaavia vesiä, luonnon virkistysmahdollisuuksia sekä vaelluskalakantojen elpymistä, Lindtman jatkaa.