Lindtman: Hallituksella taas kaksi eri linjaa

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman pitää kiusallisena, että hallituksen sisällä keskeisessä kysymyksessä on jälleen kaksi eri kantaa. Maahanmuuttajien kotouttamisen kannalta tärkessä työllistämisessä hallituspuolueiden sukset sojottavat aivan eri suuntiin.

”Ei ole vakuuttavaa, että hallituksen sisällä on työelämän keskeisistä periaatteista erimielisyyttä. Turvapaikanhakijoiden palkka-ale on yksi tällainen asia, joka herättää epätietoisuutta hallituksen linjasta, Lindtman sanoo.

Lindtman huomauttaa, että palkkauksen pitää perustua työn vaativuuteen eikä ihmisen sukupuoleen, muuhun taustaan tai ihonväriin.

”Hallituksen vastaus kaikkeen on palkka-ale. Eihän se näin voi mennä”, Lindtman sanoo.

”Hallituksen vastaus kaikkeen on palkka-ale. Eihän se näin voi mennä” Antti Lindtman

Soinin toimintaa Lindtmanin on kuitenkin vaikea ymmärtää. Soini on ajanut muun hallituksen kanssa koko kansan palkka-alea  ja nyt hän ryhtyy vastustamaan maahanmuuttajien palkka-alea.

”Palkka-ale ei ole kestävä työllisyyslääke kenenkään kohdalla. Herääkin kysymys, mistä Soinin äkkikäänteessä on kysymys. Onko Soini laajemminkin muuttamassa kantaansa palkka-aleen? Tähän saakka nähty Soinin toiminta ei ole kovin johdonmukaista.””Suomi ei missään nimessä  kaipaa kahden kerroksen työmarkkinoita. Samasta työstä pitää maksaa sama palkka.”

Lindtman on samaa mieltä ministeri Orpon kanssa siitä, että kotouttamiseen kannattaa panostaa.

”On ensisijaisen tärkeää, että maahanmuuttajat oppivat suomen kielen. Sitä kautta he pääsevät parhaiten kiinni suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään.”