Lindtman: Häkämies voisi kuunnella yrittäjiä!

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtmanin mielestä EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen esittämä nuorten koeaikojen pidentäminen on väärä keino parantaa työllisyyttä. Lindtmanin mukaan työnantajien olisi nyt syytä keskittyä työllisyystalkoisiin, kun hallitus on tarjonnut siihen kaikki edellytykset, eikä esittää ratkaisuja, jotka lisäävät yhteiskunnallista epävarmuutta.

– Miksi työnantajat haluavat synnyttää työmarkkinoille pelon ilmapiirin ja lisätä epävarmuutta? Eikö nyt pitäisi saada aikaan positiivinen luottamuksen ilmapiiri?

Pk-yrittäjistä vain 6 prosenttia kokee työehtosopimukset sekä työlainsäädännöntyöllistämisen esteeksi (pk-barometri 1/2012). Yrittäjien mielestä työehdot eivät siis näytä olevan työllistämisen tulppana. Sen sijaan yrittäjien mukaan suurin este nuorten työllistämisessä oli yleisten työelämävalmiuksien (25 %), ammatillisen perusosaamisen (24 %) ja tehtäväkohtaisen erityisosaamisen (19%) puute.

– Siksi työehtojen heikentämisen sijaan pitäisi keskittyä nuorten osaamisen parantamiseen. Nuorten työllistämiseksi pitää satsata koulutukseen ja parantaa oppisopimusmahdollisuuksia. Esimerkiksi 2+1 oppisopimusmallia, jota EK:kin on kannattanut, pitää nyt lähteä viemään käytäntöön.