Lindtman Haglundille: Valtionvarainministerillä täysi esitysoikeus

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman kummeksuu Haglundin puheita valtionvarainministeri Rinteen budjettiesityksestä.

Valtionvarainministerin virkatehtäviin kuuluu esityksen tekeminen valtion talousarviosta. Myös veropolitiikka hallituksen sisäisessä työnjaossa kuuluu valtionvarainministerin esittelyoikeuden piiriin.

– Valtionvarainministeri Rinne on nyt esityksensä tehnyt hallituksen yhdessä sopimien kehysten puitteissa ja tämän jälkeen hallituksessa käydään budjettineuvottelut normaalin menettelyn mukaisesti, Lindtman toteaa.

Lindtman pitää itse esityksen sisältöä aikaan sopivana.

– Esitys lisää oikeudenmukaisuutta. Eläketulovähennys ja takuueläkkeen korotus lisäävät euroja pienituloisten eläkeläisten kukkaroihin. Lapsivähennys pieni- ja keskituloisille perheille sekä ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistukset kolmen alimman tuloluokan osalta ovat samanlaisia oikeudenmukaisuustoimia. Esitys lisää myös työtä, kun muun muassa 88 miljoonaa sijoitettaisiin infrastruktuurirakentamiseen. Nyt tarvitaan työtä ja oikeudenmukaisuutta Suomeen. Nämä toimet ovat juuri oikeita.

– Ministeri Haglund voisi keskittyä omiin hommiinsa eikä jatkuvasti oppimestaroida toisten ministerien tonteilla. Ja mitä sovitusta kiinnipitämiseen tulee, Haglund voisi jatkuvan sote-sabotoinnin ja Nato-selvityssekoilujen sijaan itse sitoutua yhdessä sovittuihin päätöksiin.

– Sote-uudistuksesta on saavutettu kaikkien puolueiden, RKP mukaanlukien, yhteinen parlamentaarinen sopu. Hallitusohjelmassa on selvästi todettu, että Suomi pysyy sotilasliittojen ulkopuolella ja mitään uusia Nato-linjauksia ei tämän hallituksen aikana valmistella. Tästä huolimatta puolustusministeri lähes päivittäin antaa hallituksen linjasta poikkeavia Nato-kommentteja, Lindtman muistuttaa.