Lindtman: Budjettiesitys lisää työttömyyttä ja laskee osaamistasoa

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman suhtautuu varauksella valtiovarainministeriön budjettiesitykseen. Vaikka esityksessä on hyviäkin asioita, Lindtman kritisoi budjettiesitystä näköalattomuudesta. Lindtmanin mukaan on huolestuttavaa, että hallitus heikentää työllisyyden näkymiä.

”Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä. Silti hallitus leikkaa työllistämisrahoista 50 miljoonaa euroa samalla, kun työttömyyden kasvusta on tulossa valtiolle yli 200 miljoonan euron lisälasku. Tässä tilanteessa on järjetöntä leikata yrittäjien starttirahoista ja palkkatukirahoista. Vetoan hallitukseen: arvioikaa uudelleen työllisyyspolitiikkanne. Suomi tarvitsee nyt työtä ja työttömät tarvitsevat työpaikkoja. Tämä budjettiesitys lisää työttömyyttä ja siitä aiheutuvia kustannuksia.”

”Työllisyysmäärärahojen leikkaukset tarkoittavat sitä, että neljä viidestä työttömästä jää oman onnensa nojaan. Se olisi kestämätöntä. Siksi hallituksen tulee budjettiriihessä lisätä aktiivitoimiin tarkoitettuja työllisyysmäärärahoja.”

Lindtmanin mukaan on vastuutonta, että hallitus laskee Suomen osaamistasoa koulutusleikkauksilla.

”Suomen kilpailukykyvaltti numero yksi on osaaminen ja siitä SDP haluaa pitää kiinni. Hallituksella on vielä mahdollisuus harkita uudestaan ja perua Suomen osaamistasoa heikentävät koulutusleikkaukset. Suomella ei ole varaa osaamistason laskuun.”

”Toistan viestimme hallitukselle: Kuunnelkaa suomalaisia opettajia ja perukaa osaamistasoa laskevat leikkaukset. Muussa tapauksessa SDP:n on harkittava välikysymystä osaamistasoa laskevista koulutusleikkauksista.”