Lindtman: Ajankohtaiskeskustelu rasismista ja ääriliikkeiden väkivallasta

SDP:n eduskuntaryhmä tekee keskustelualoitteen, jotta eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun rasismista ja ääriliikkeiden väkivallasta Suomessa. SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman kertoi asiasta tiistaina eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

”Ilmapiiri on kiristynyt. Vihapuheen määrä on lisääntynyt ja erilaiset ääriliikkeet ovat käyttäneet väkivaltaa. Ministeri Stubbin kotiin on isketty. Tällaista kehitystä ei voi hyävksyä. SDP:n eduskuntaryhmä tulee tekemään eduskunnassa aloitteen ajankohtaiskeskustelusta, jonka aiheena on rasismi ja ääriliikkeiden väkivalta Suomessa. Olen esittänyt jo toiveen eduskunnan puhemiehelle ja toivon, että hän suhtautuu asiaan myönteisesti. Nyt ei ole enää aika vaieta, nyt on aika käydä rehellinen parlamentaarinen keskustelu avoimesti”, Lindtman sanoi.

SDP muistuttaa, että suojelupoliisin mukaan ääriliikkeiden väkivalta on yleistymässä Suomessa. Heinäkuussa 2015 uusnatsijärjestö hyökkäsi viattomien sivullisten kimppuun Jyväskylässä. Rasistiset ja monikulttuurisuutta vastustavat puheenvuorot ovat kiristäneet yleistä ilmapiiriä.

”Monikulttuurisuus ei ole painajainen. Painajainen on rasismi sekä siitä kumpuava vihapuhe ja väkivalta. Painajainen on se, että Suomessa on väkivaltaa käyttäviä ääriliikkeitä. Painajainen on se, että kansalaiset joutuvat tuntemaan turvattomuutta”, keskustelualoitteessa todetaan.

Keskustelualoitteessa huomautetaan, että nyt on aika päivittää äärijärjestöjen riskiarvio ja selvittää, millä tavalla lainsäädäntöä voidaan parantaa. Pääpaino on kuitenkin siinä, että kansan vaaleilla valitsemat päättäjät lähettävät voimakkaan viestin.

”Suomessa ei voida hyväksyä rasismia tai vihapuhetta. On nähty liian monta kertaa, kuinka lyhyt matka vihapuheesta on vihatekoihin. Eduskunnan täytyy lähettää voimakas viesti: Rasismia, vihapuhetta tai väkivaltaa ei hyväksytä, sillä jokaisen ihmisarvo on jakamaton. Tuhannet suomalaiset näyttivät mielenosoituksissa, että ihmiset kaipaavat nyt parlamentaarista keskustelua.”

”Kaikki väkivalta – poliittinen tai epäpoliittinen – on yksiselitteisen väärin. Eduskunnan tehtävänä on nyt pohtia, kuinka kansalaisten turvallisuutta ja Suomen sisäistä turvallisuutta voidaan parantaa. Ääriliikkeiden väkivalta on tosiasia ja on eduskunnan tehtävä tehdä asiasta tarvittavat johtopäätökset.”

Keskustelualoitteen ensimmäinen allekirjoittaja on SDP:n kansanedustaja Nasima Razmyar.