Liisa Jaakonsaari: Portugal-paketti kansallinen kysymys

– Portugalin tukeminen on syytä nähdä kansallisena kysymyksenä, jossa kaikkien poliittisten ryhmien pitää olla mukana, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari perjantaina parlamentin Helsingin tiedotustoimiston pressikahveilla.

Jaakonsaari harmitteli, että Portugalin tukipaketista on Suomessa tehty menettelytapaongelma, jossa varsinainen asia unohtuu.

Jaakonsaaren mukaan Portugalin kaatumisella olisi Suomelle kohtalokkaita seurauksia.
– Jos Suomi ei ole mukana yhteisessä projektissa tukemassa Portugalia, se voi vaikuttaa haitallisesti jopa Suomen YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyyshankkeeseen. Suomen on myös vaikea löytää EU:ssa jatkossa tukea meille tärkeissä kansallisissa erityiskysymyksissä, maatalous- ja aluetukineuvotteluissa.

Tilaisuuteen osallistuneet mepit – Sirpa Pietikäinen (kok), Riikka Manner (kesk), Heidi Hautala (vihr.) ja Carl Haglund ( rkp) – olivat Jaakonsaaren kanssa samaa mieltä.

Meppien yhteinen näkemys oli, että vaikeudet eivät pääty Portugaliin, vaan uusia talousongelmia on EU:ssa edessä myös jatkossa.

– Koko vaalikausi tulee olemaan EU-politiikkaa. Kataisen pitää esittää puolueille vielä yksi kysymys: halutaanko vahvaa vai heikkoa EU:ta? Halutaanko EU:ta ylipäätään pitää kasassa?, Jaakonsaari esitti.

Hänen mukaansa sosialidemokraatit ovat olleet ihan oikeassa painottaessaan pankkien ja sijoittajien vastuuta.
– Talouden hallintakysymyksissä on EU:ssa saatu nopeasti aikaan parannuksia, joita ei olisi vielä joku vuosi sitten voinut kuvitellakaan. Kansainvälinen varainsiirtovero on etenemässä, ja sillä on vankka tuki Euroopan parlamentissa, Jaakonsaari totesi.

– Professori Heikki Patomäkikin totesi sunnuntain Helsingin Sanomissa, että tarvitaan globaalia sosialidemokratiaa – markkinoiden hallintaa.