Liisa Jaakonsaari: Ministeritentit myös Suomeen

Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari kaipaa avoimempia ja rohkeampia toimintatapoja suomalaiseen poliittiseen järjestelmään. Jaakonsaaren mielestä Suomessa voitaisiin järjestää ministereille samantyyppiset työhönottotentit kuin Euroopan parlamentissa.

– Euroopan parlamentin komissaarikuulemiset ovat aidosti demokraattisen kohtaamisen foorumi, jossa kukin ehdokas joutuu salkkuaan vastaavan parlamentin valiokunnan kolmituntiseen tenttiin, totesi Jaakonsaari perjantaina Euroopan parlamentin tiedotustoimiston tilaisuudessa Helsingissä.

– Komissaarit joutuvat valmistautumaan huolellisesti työhönottohaastatteluihin. Heidän pitää vakuuttaa oman alansa osaamisella, kertoa poliittiset linjauksensa sekä myös vastata parlamentaarikoiden kysymyksiin. Hyvin nopeasti käy ilmi, jos ehdokkaalla on puuttuvat perustiedot tai jos hän hapuilee vastauksissaan. Silloin ehdokas laitetaan vaihtoon niin kuin kävi edellisellä kerralla vuonna 2004.

– Vastaavanlaiset ministerikuulemiset Suomen eduskunnassa tekisivät hyvää suomalaiselle demokratialle ja eduskuntavaalien äänestysprosentille. Kuulemiset lisäisivät läpinäkyvyyttä ja toisivat päätöksenteon lähemmäksi kansalaisia.

– Myös muissa asioissa eduskunta voisi ottaa mallia Euroopan parlamentista. Parlamentin valiokuntakokoukset esimerkiksi ovat kaikille avoimia ja kokouksia voi seurata internetissä, kun eduskunnan kokoushuoneiden ovet pysyvät suljettuina.

– Olisi hienoa, jos kansalaiset ja järjestöt pystyisivät seuraamaan myös valiokuntakokouksia, sillä usein päätökset tehdään juuri siellä. Suomen eduskunta voisi näin olla suunnannäyttäjä muille kansallisille parlamenteille.

– Monet merkit viittaavat siihen, että politiikka ja äänestäminen ei kiinnosta ihmisiä tällä hetkellä. Edustuksellista demokratiaa täytyy uudistaa aika ajoin ja nyt tarvitsemme rohkeita avauksia.