Liisa Jaakonsaari: EU-politiikka on sisäpolitiikkaa

– Suomen eduskunnassa olisi vihdoin tajuttava, että EU-politiikka on osa sisäpolitiikkaa, painotti Liisa Jaakonsaari Eduskunta ja EU-vaikuttaminen –seminaarissa keskiviikkona.

– Eduskunnan painoarvo EU-asioissa on entisestään kasvanut EU:n uuden perussopimuksen myötä, siksi jokaiseen eduskuntaryhmään pitäisi saada vähintään yksi EU-asiantuntija, painotti Jaakonsaari yhtyen Esko-Juhani Tennilän seminaarissa esittämään ajatukseen.

Jaakonsaaren mukaan eduskunnan EU-vaikuttamisessa paras strategia on ennakoida tulevia tilanteita ja olla edelläkävijä.

– Semmoinen sama strategia olisi paikallaan kuin Tuntemattomassa sotilaassa: Ammu ensin, Jaakonsaari filosofoi.

Hyvänä esimerkkinä hän mainitsi eduskunnan ulkoasiain valiokunnan mietinnön arktisista alueista.
– Euroopan parlamentti käsittelee arktisia alueita maaliskuussa. Aion jakaa kaikille ulkoasiain valiokunnan mietinnön ja uskon, että se tulee olemaan erittäin keskeinen asiakirja myös Euroopan parlamentissa, koska se on kertakaikkiaan niin hyvä.