Liisa Jaakonsaari: Catherine Ashton hieno esimerkki

Toista päivää EU:n ulkoministerinä toimiva Catherine Ashton oli tänään Euroopan parlamentin ulkoasiainvaliokunnan kokouksessa vastaamassa meppien kysymyksiin.
Yksi kysyjistä ja onnittelijoista oli Liisa Jaakonsaari, joka tiedusteli Ashtonilta, miten tämä edistää naisten asemaa EU:ssa ja mitä EU aikoo tehdä arktisen alueen suhteen, jossa EU on Jaakonsaaren mukaan liian heikosti läsnä.
Ulkoministeri totesi naisasian olevan hänelle tärkeän ja voivansa puhua siitä vaikka koko päivän ja että tehtävää on vielä paljon. Ashton kiitti Jaakonsaarta arktisen alueen esille nostamisesta, mutta totesi, ettei ole vielä ehtinyt asiaan perehtyä ja sanoi palaavansa siihen tuonnempana.

Jaakonsaari arvioi Ashtonista tulevan vaikuttavan ulkoministerin. Hän pitää hyvin myönteisenä sitä, että uusi ulkoministeri kuuntelee parlamenttia.
– Sosialidemokraattien kannalta Ashtonin ”kaksoishatutus” eli se, että hän on sekä komission varapuheenjohtaja että neuvoston korkea ulkopoliittinen edustaja on tärkeä ja merkittävä.

Jaakonsaari arvelee EU:n naispuolisen ulkoministerin olevan hyvä esimerkki paitsi eurooppalaisille myös kehitysmaiden naisille.
– Ulkopolitiikka on perinteisesti hyvin miehinen alue. Nyt EU:n edustajana maailmalla kiertää nainen. Ashtonilla on mahdollisuus näyttää puheittensa ja tekojensa kautta esimerkkiä kaikille maailman naisille, varsinkin kehitysmaissa. Avain nousemiseen pois köyhyydestä on naisten oikeuksien parantaminen. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä parempi naisten asema on yhteiskunnassa, sitä kehittyneempi ja vauraampi kyseinen yhteiskunta on.