Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Itäradalle iso harppaus eteenpäin

Hallitus on tänään tiedottanut talouspoliittisen ministerivaliokunnan puoltavan uuden itäisen raideliikenneinvestoinnin edistämistä Lentorata–Porvoo–Kouvola -raidelinjauksen pohjalta. Ministerivaliokunnan puolto saa liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäseniltä kiitosta.

– Itärata-hankkeen eteneminen on tärkeää koko itäiselle Suomelle, sillä se on merkki siitä, että Itä-Suomen elinvoimasta huolehditaan tasaveroisesti muun Suomen kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön kanta raidelinjauksesta on jo pitkään ollut selvillä, joten on hyvä, että linjaukselle saatiin viimein myös talouspoliittisen ministerivaliokunnan siunaus, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) painottaa.

– On erinomaista, että Itärata-hanke voi viimein edistyä, kun raidelinjaus on hyväksytty myös ministerivaliokunnassa. Tätä päätöstä on odotettu itäisessä Suomessa siitä lähtien, kun Turun tunnin juna ja Suomi-rata -hankkeet saivat ministerivaliokunnan puollon, kansanedustaja Paula Werning (sd.) toteaa.

– Erityisen tärkeää on iso kuva siitä, että tulevaisuudessa on näköpiirissä nopea raideyhteys pääkaupunkiseudulta Porvooseen ja sieltä eteenpäin. Tällä hetkellähän esimerkiksi Porvooseen ei pääse lainkaan junalla, kansanedustaja Johan Kvarnström (sd.) huomauttaa.

– Vaikka suurten raidehankkeiden eteneminen on tärkeää, lähivuosina raideliikenteen tärkein kehittämiskohde on olemassa olevan raidekapasiteetin parantaminen ja pullonkaulojen poisto. Olemassa olevien ratojen parantaminen on avainasemassa raideliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi, kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd.) päättää.