Liikasen linja puhuttelee

Eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri kiittelee pankinjohtaja Liikasen vahvoja kannanottaja pankkien omistajien sijoittajavastuusta. Kumpula-Natrin mukaan Liikasen puheenvuoro vahvistaa edelleen Suomen linjaa sijoittavastuun ulottamisessa yhä laajemmalle EU:n talouskriisipäätöksissä.

– Suomi on tehnyt hartiavoimin työtä valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen johdolla sijoittajavastuun saamiseksi yhtä keskeisemmäksi elementiksi EU:n toimintapolitiikkaan. ”Voitot yksityisiä ja tappiot veronmaksajille” –politiikka on nyt tullut tiensä päähän ja on esimerkillistä, että pankinjohtaja nostaa ja tuo tämän asian aktiivisesti esille. Liikasen puheenvuoro toivottavasti puhuttelee myös laajempaa joukkoa talousvaikuttajia.

Kumpula-Natrin mukaan Liikasen johtama korkean tason työryhmän työ on nauttinut todella suurta kiinnostusta ja se on saanut paljon hyväksyntää Euroopan suurissa finanssikeskuksissa.

– Pankitkin ymmärtävät reilujen markkinapelisääntöjen perään. Riski hinnoitellaan markkinoilla ja nyt on myös esitetty selkeä malli, miten rahoitusmarkkinoiden mahdollisissa kriiseissä ei käydä julkisella kukkarolla, Kumpula-Natri toteaa.