Leikkauslistoja valmistellaan EK:n johdolla

Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtajan Jouko Skinnarin mukaan Elinkeinoelämän Keskusliiton johtajan Jussi Mustosen vaatimukset kansalaisten etuihin puuttuvista leikkauslistoista osoittavat, mitä Vanhasen porvarihallituksen taustalla salaisesti valmistellaan.

– On väärin maksattaa porvarihallituksen virheet syyttömillä kansalaisilla. Nykyinen hallitus sai aloittaessaan vahvan valtiontalouden. Epäoikeudenmukaisilla sekä veropohjaa rapauttavilla veronkevennyksillä on romutettu valtion ja kuntien talous. Tällä viikolla täysistuntokäsittelyyn tuleva valtiontalouden kehys 2011-2014 on rakennettu yksityisen sektorin kuplataloudelle ilman valtiontalouden alijäämän kestävää ratkaisua, Skinnari toteaa.

– Valtion talouden kannalta järkeviä investointeja ovat nyt rautatiet, tiestö sekä vesitiet. Myös vanhusväestöä sekä kansan terveyttä edistävään rakentamiseen tulee panostaa. ”Tuottavasti ja turvaavasti” näihin kohteisiin tulee sijoittaa myös 125 miljardin euron työeläkerahastoja ulkomaisten kohteitten lisäksi. Oikeudenmukaiseen verotukseen liittyy kotimainen ja kansainvälinen rahansiirtovero kuten on tavaroissa ja palveluissa. Yksistään rahasto- ja arvo-osuuksia siirrettiin Suomesta ulkomaille 140 miljardia viime vuonna, Skinnari päättää.