Lauri Ihalainen SDP:n ehdokkaaksi

Ministeri Lauri Ihalainen asettuu SDP:n kansanedustajaehdokkaaksi Uudenmaan vaalipiiristä. Ihalainen on SAK:n pitkäaikainen puheenjohtaja.

Hän toimi keskusjärjestön johdossa lähes 20 vuotta vuosina 1990–2009. Koulutukseltaan Ihalainen on kirvesmies. SDP:n jäsen Ihalainen on ollut vuodesta 1963 lähtien.

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan sosialidemokraattien joukkue saa Lauri Ihalaisesta riveihinsä erinomaisen pelinrakentajan työelämä- ja työllisyyskysymyksissä.
– Ihalainen nauttii laajaa arvostusta kaikissa kansanryhmissä. Olemme hyvin tyytyväisiä Laurin päätöksestä asettua ehdolle eduskuntavaaleissa.

Ihalainen on johtanut SDP:n ja palkansaajajärjestöjen viime syksynä käynnistämää työllisyysvoimalatyötä yhdessä tutkijatohtori Pilvi Torstin kanssa. Työllisyysvoimalan tammikuussa 2011 julkaistavassa loppuraportissa esitellään linjauksia tulevaisuuden talous- ja työllisyyspolitiikan sekä työelämän kehittämisestä.

Lauri Armas Ihalainen
Syntynyt 14.5.1947 Pihtiputaalla

1964–1966 Äänekosken ammattikoulu (kirvesmiehen opintolinja)
v. 1968–1970 Työväen Akatemia
– useita järjestötyön ja johtamisen kursseja

Työkokemus
1970 SNK:n Keski-Suomen piirin piirisihteeri
15.11.1970– SAK:n nuorisosihteeri
15.10.1977– SAK:n järjestösihteeri
1.1.1984– SAK:n sihteeri
25.5.1990 SAK:n valtuusto valitsi SAK:n puheenjohtajaksi alkaen 15.11.1990
18.6.1991– SAK:n edustajakokous valitsi puheenjohtajaksi viisivuotiskaudeksi
Vuosina 1996, 2001 ja 2006 pidetyissä edustajakokouksissa valittiin uudelleen SAK:n puheenjohtajaksi viisivuotiskaudeksi. SAK:n puheenjohtajakausi päättyi 14.5.2009.

Luottamustehtäviä
Jäsenenä mm. valtioneuvoston asettamassa talousneuvostossa
Ilmarisen hallituksen jäsen
Jäsenenä eri neuvottelukunnissa ja työryhmissä