Lauri Ihalainen: SDP:n 10 tavoitetta kohti reilumpaa työelämää

Työelämän murros on jatkuvaa ja uusia ikäluokkia tulee työelämään vähemmän kuin vastaavasti työelämästä jäädään eläkkeelle. Työelämä joutuu jo nyt kilpailemaan osaavasta työvoimasta. Työntekijöiden ja työpaikkojen kohtaanto on kasvava haaste.

Työn luonne muuttuu. Työ irtoaa osin ajasta ja paikasta ja jakautuu globaaleihin arvoketjuihin. Työn tekemisen muodot pirstoutuvat. Useat tekee ”hybridityötä”, useampaa työtä tullakseen toimeen. Lapsiperheissä on työssäkäyvää köyhyyttä.

Digitalisaatiokehitystä ei pidä jarrutella, mutta osaamisella kaikki on pidettävä mukana.

Näillä kymmenellä keinolla voidaan tavoitella reilumpaa työelämää:

1. Työelämää ja palkkaperusteista sosiaaliturvaa koskevat lainsäädännölliset uudistukset valmistellaan aidolla kolmikantaistuella.
  2. Hallitusohjelmassa sovitaan työelämän uudistamisen toimenpideohjelma, joka tukee työssä jaksamista, oppimista, työstä ja ammatista toiseen siirtymistä sekä palkansaajan osallistumista työelämää kehitettäessä. Tällaisen ison tulevaisuusuudistuksen kohteiksi tulisivat mm.
    • Yhteistoimintalain kehittäminen aidoksi työelämän kehittämislaiksi
    • Työttömyysturvan kehittäminen tukemaan mm. siirtymistä työstä ja ammatista toiseen.
    • Muutosturvalainsäädännön kehittäminen niin, että työttömyysjaksot lyhenevät ja ennakoitavuus paranee.
    • Äkillisen rakennemuutoksen toimintamallin kehittäminen ennakoivammaksi ja nopeasti reagoivaksi.
    • Euroopan globaalirahaston tukimahdollisuuksien hyödyntäminen tehokkaasti.
  3. Työehtojen valvontaa tehostetaan toteuttamalla ammattiliitoille kanneoikeus, kriminalisoimalla alipalkkaus ja lisäämällä valvontaresursseja.
  4. Tilaajavastuulainsäädäntöä kehitetään niin, että tilaaja on suuremmassa vastuussa alihankintatöiden vero- ja työehtovelvoitteiden noudattamisesta.
  5. Yksinyrittäjien, itsensätyöllistäjien sekä alustatalouden työssä olevien oikeudellista asemaa, sosiaaliturvaa sekä työehdoista neuvotteluoikeutta parannetaan.
  6. Tarvittaessa töihin kutsuttavien asemaa parannetaan, 0-tuntisopimusten pelisääntöjä parannetaan. Osa-aikaisille tarjotaan heidän niin halutessaan kokoaikatyötä.
  7. Paremman talouden turvaamiseksi toteutetaan veronumero rakennusalaa laajemmin mm. ravintola-, kuljetus- ja teollisuusalalla. Verkkoon kytketyt tyyppihyväksytyt kassakoneet otetaan käyttöön.
  8. Henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön ja työoloihin lisätään. Henkilöstöllä tulee olla niin halutessaan mahdollisuus nimittää edustaja yrityksen hallitukseen. Hallintoedustuslakia uudistetaan ja lain noudattamisen kattavuutta parannetaan.
  9. Paikallista yhteistyötä osana neuvottelujärjestelmää olisi hyvä kehittää mm. siten, että osaamisasioissa ja tulospohjaisten palkkausjärjestelmien pelisäännöistä sovitaan yhdessä sopimuksien sitovuus turvaten.
  10. Työsuojelulainsäädäntöä tulee päivittää, tavoitteena tulee olla parantaa työhyvinvointia ja –turvallisuutta sekä estää työkyvyttömyyttä.

SDP oli rakentamassa viime hallituskaudella työelämän kehittämisstrategiaa, jonka tavoitteena oli laajalla yhteistyöllä nostaa Suomen työelämä Euroopan parhaaksi. Hanke tuotti hyviä tuloksia.

SDP on valmis saatujen hyvien kokemusten pohjalta rakentamaan uusia strategisia tavoitteita työelämän kehittämiseksi seuraavalla hallituskaudella.