Lauri Ihalainen: Kolmikantaisen yhteistyön perinteestä pidettävä kiinni

Työministeri Lauri Ihalainen edellyttää kolmikantaisen yhteistyön jatkamista myös tulevalta hallitukselta. Yhteiskuntasopimuksen osalta Ihalainen hakisi mallia 1990-luvun haastavista vuosista.

– Vaalien jälkeistä keskustelua on hallinnut pohdinta yhteiskuntasopimuksesta, jonka etujärjestöt ja muut yhteiskunnalliset toimijat hallituksen kanssa aikaansaisivat. Aikataulu on tiukka ja tavoite haastava. Mallia tulisi hakea historiasta ja suuren laman opeista, Ihalainen esittää.

– Vuoden 1995 konsepti, jossa työmarkkinajärjestöt toivat ns. huomenlahjana asiakirjan työtään aloittavalle Paavo Lipposen hallitukselle lupauksen kasvutalkoisiin osallistumisesta, olisi tässäkin ajassa hyödyksi. Tuolloin järjestöt sitoutuivat hallituksen talous- ja työllisyyspoliittisen ajattelun suureen linjaan, jonka puitteissa kattavat kasvua ja työllisyyttä tukevat työmarkkinaratkaisut tehtiin. Suomi lähti uudelle kasvun ja työllisyyden tielle, Ihalainen muistuttaa.

Sosialidemokraattien osallistumista hallitusneuvotteluihin Ihalainen pitää mahdollisena, mutta omilla reunaehdoilla.

– Keskeistä on pitää kiinni Suomen kolmikantayhteistyön perinteestä. Ei pidä unohtaa, että merkittävimmän rakennepoliittisen uudistuksen, eläkeratkaisun, neuvottelivat nimenomaan työmarkkinajärjestöt, Ihalainen painottaa.

– Sosialidemokraatit ovat aina olleet sitoutuneita vastuunkantoon. Ymmärrämme, että yhteiskunnassa suurimman vastuun kantaa istuva hallitus. Siksi meillä on valmius osallistua hallitusneuvotteluihin, mutta omilla tavoitteillamme ja omilla reunaehdoillamme.

– Yhteiskuntasopimuksen osalta sosialidemokraattien ehdottomia reunaehtoja ovat kolmikannan lisäksi heikompaa osapuolta suojaavan työehtosopimusten yleissitovuuden säilyttäminen, pätkätyön tekijöiden aseman parantaminen sekä työttömyysturvasta huolehtiminen, Ihalainen linjaa.

– Kattava kasvu- ja työllisyyssopimus odottaa jatkoaan. Jos ollaan viisaita, voimassa olevan työmarkkinaratkaisun jatkoksi tulisi tehdä pidempikestoinen, työntekijöiden turvaa ja kilpailukykyä edistävä maltillinen palkkaratkaisu. Toivottavaa olisi, että etenkin työnantajat ymmärtäisivät tällaisen ratkaisun tarpeellisuuden ja arvon, Ihalainen vetoaa.

– Yhteistä venettä keikuttavat puheet eläkesovun uudelleentarkastelusta on syytä unohtaa. On hyvä muistaa, että istuva hallitus on sitoutunut eläkeuudistukseen. Nyt tarvitaan yhteishenkeä ja keskinäistä luottamusta, Ihalainen painottaa.

Myönteisistä näkymistä Ihalainen mainitsi Äänekoskelle rakennettavan Metsä Groupin biotuotelaitoksen.

– Hallitus on osaltaan tehnyt liikenteeseen ja energiatukiin kohdistuvia merkittäviä päätöksiä biotuotetehtaan käynnistymisen edellytysten rakentamiseksi.

Viime viikolla saatu lopullinen päätös investoinnista on yritykseltä merkittävä isänmaallinen teko. Se on samalla vahva osoitus Suomen teollisuuden uudistumiskyvystä. Suomi on ja pysyy tulevaisuudessakin vihreän kullan maana, Ihalainen sanoo.

Lauri Ihalainen puhui vappuna Äänekoskella ja Viitasaarella.