Lasse Lehtinen: Euroopan parlamentti puolustaa monopoleja

Euroopan parlamentti puolusti kansallisten rahapelimonopolien asemaa hyväksyessään tänään mietinnön online-rahapeleistä.

– Tämän päivän äänestys näytti jälleen kerran, että suuressa osassa Eurooppaa on tallella poliitinen tahto säilyttää myös Suomelle elintärkeä rahapelimonopoli, Lehtinen totesi äänestyksen jälkeen.

Euroopan parlamentin tuki Veikkaukselle, RAY:lle ja Fintotolle on tärkeä, koska komission käynnistämät rikkomiskannemenettelyt ovat edelleen ajankohtaisia.

– Eurooppalaisen urheilun kansanliikkeelle ja ruohonjuuritason toiminnalle on tärkeätä, että jäsenmaat saavat säilyttää kansalliset rahapelijärjestelmät. Ne ovat oleellinen osa myös suomalaisen urheilun erityispiirrettä, jossa yhteiskunnan tukema vapaaehtoistyö on pohjana myös huippu-urheilulle. Rahapelien lieveilmiöitä on myös helpompi vastustaa niissä maissa, joissa valtioilla on monopoli.

– On-line-rahapelien osuus rahapelien kokonaispotista on vasta noin 5 %, mutta ala kasvaa huimaa vauhtia, Lehtinen tähdentää. Siksi on tärkeää, että myös internetin aikakaudella jäsenvaltioiden oikeudet säilyvät ennallaan.

– Lissabonin sopimuksen hyväksymisen jälkeen EU:lla on toimivaltaa tietyillä urheilun osa-alueilla. Tämä auttaa taistelemaan ammattilaisurheilun lieveilmiöitä, kuten rasismia, dopingia ja huligaaneja vastaan, muistuttaa Lehtinen.

Tanskalaisen demarimepin Christel Schaldemosen mietintö hyväksyttiin selvin luvuin 544-36. Osa konservatiiviryhmää yritti viime hetken muutoksella vesittää mietintöä, mutta esitys hylättiin selkein numeroin.