”Lapin rikosuhripäivystyksen tulevaisuus turvattava”

Kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelän mukaan Suomen Rikosuhripäivystyksen toimintaa uhkaa asteittainen alasajo.
– Rahoitus on ollut jo aikaisemmin riittämätön ja aluetoimistoja on jouduttu lakkauttamaan, Ojala-Niemelä toteaa.

– Tieto ensi vuoden rahoituksen vähenemisestä tekee tilanteen entistäkin tukalammaksi. Jotta rikoksen uhreja voitaisiin auttaa tarkoituksenmukaisesti edes nykyisillä toimintamalleilla, Rikosuhripäivystys tarvitsee 20 prosentin eli 200 000 euron lisäyksen vuoden 2011 taloudellisiin voimavaroihinsa.

Rikosuhripäivystyksen rahoitus perustuu nykyisin valtaosaltaan Raha-automaattiyhdistyksen vuosittaisiin toiminta- ja projektiavustuksiin. Tämä ei ole Ojala-Niemelän mukaan kestävä tie.
– Vuosia jatkunut keskustelu ja työ sen eteen, että valtio ottaisi suuremman taloudellisen vastuun toiminnasta, ei ole vieläkään tuottanut toivottua tulosta.

Ojala-Niemelä muistuttaa, että myös Euroopan Unioni edellyttää että valtiot rahoittavat rikosuhripalveluita.
– Suomen tilanne on heikko verrattuna muihin Länsi-Euroopan maihin. Rahoituksen osoittaminen rikosuhrityölle on yhteiskuntapoliittinen arvovalinta.

– Rikosuhripäivystyksen toimipisteistä Lappi on tällä hetkellä liipasimella. Aluetoimiston alasajo saattaa koittaa vuoden 2012 alusta, ellei rahoitusta turvata. Lapin aluetoimisto on yksi Rikosuhripäivystyksen seitsemästä aluetoimistosta. Lapissa Rikosuhripäivystyksen toimintaa puoltaa erityisesti se, että alueen muu tukipalvelutarjonta on erittäin vähäistä.

Jos Lapin aluetoimisto ajettaisiin alas, jouduttaisiin Ojala-Niemelän mukaan luopumaan paljosta; palvelupisteet Kemissä, Kemijärvellä, Ylä-Lapissa ja Rovaniemellä lakkaisivat.
– Näin Oulusta pohjoiseen päin Rikosuhripäivystyksen henkilökohtainen tuki rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiain todistajille heikkenisi olennaisesti.

– Edellä olevan perusteella olen esittänyt valtioneuvostolle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen siitä, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä turvatakseen rikosuhripäivystyksen rahoituksen ja toiminnan valtakunnallisesti ja miten se aikoo kehittää nykyistä rikosten uhrien tukemisvalikoimaa entistä paremmaksi koko valtakunnan laajuisesti?

– Rikosuhripäivystyksen rahoitus on hoidettava kiireesti kestävällä tavalla riittävälle tasolle, jotta palvelu voidaan taata kaikille suomalaisille koko valtakunnassa, Ojala-Niemelä tähdentää.