Lakivaliokunnan sd-edustajat: Maksuhäiriömerkintöjen säilytysajan lyheneminen on tärkeä uudistus

6.4.2022

Eduskunta hyväksyi tänään maksuhäiriömerkintöjen säilytysajan lyhentämistä koskevan lain, jossa maksuhäiriömerkintöjen kesto lyhenee kuukauteen siitä, kun velallinen on saanut velkansa maksettua. Lisäksi luovuttaisiin siitä, että uusi maksuhäiriömerkintä pidentäisi maksuhäiriömerkinnän kokonaiskestoa. Jokainen merkintä toimisi näin omana kokonaisuutenaan.

SDP:n lakivaliokunnan jäsenet kansanedustajat Paula Werning, Matias Mäkynen ja Eeva-Johanna Eloranta pitävät säilytysajan lyhentämistä tärkeänä uudistuksena.

– Uudistus on oikeudenmukainen ja odotettu. Kun ihminen on suorittanut velkansa, ei ole perustetta hankaloittaa hänen elämäänsä vuosikausien ajan. Maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa esimerkiksi asunnon saamista, joten merkintöjen nopeampi poistaminen on inhimillistä ja auttaa myös asunnottomuuden poistamisessa, kansanedustaja Matias Mäkynen sanoo.

Samalla on tärkeää, että säilytysajan lyhentämisen vaikutuksia seurataan ja arvioidaan yhteisvaikutuksia tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä olevan positiivisen luottotietorekisterin kanssa.

– Positiivinen luottotietorekisteri ennaltaehkäisee ylivelkaantumista. Tämä on tärkeätä, sillä lainan hakijat eivät aina ymmärrä omaa kokonaisvelka-asemaansa. Lisäksi positiivinen luottorekisteri toimii tehokkaana kontrollina velallisen mahdollista epärehellisyyttä vastaan, kertoo kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta.

Hallitusohjelmassa ylivelkaantuneisuuden torjumiselle on annettu erityistä painoarvoa ja se sisältää useita kirjauksia hallituskauden aikana edistettävistä toimista. Positiivinen luottotietorekisteri ja maksuhäiriömerkintöjen lyhentäminen ovat yksiä esimerkkejä lainsäädännöstä, joilla pyritään parantamaan ylivelkaantuneiden asemaa.

– Tällä vaalikaudella on hallitusohjelman mukaisesti tarkoituksena parantaa ylivelkaantuneiden asemaa ja helpottaa velallisten mahdollisuuksia selvitä veloistaan. Nyt hyväksytty maksuhäiriömerkintöjen keston lyhentäminen ja vielä käsittelyssä oleva positiivinen luottotietorekisteri ovat esimerkkejä tärkeistä keinoista tavoitteeseen pääsemiseksi. Näen, että nyt suunnitellut keinot eivät kuitenkaan riitä, vaan esimerkiksi suojaosuuden nostamista tulisi harkita työn vastaanottamisen helpottamiseksi, kansanedustaja, lakivaliokunnan sd-valiokuntavastaava Paula Werning toteaa.