Laivanrakennuksen loppuminen Suomessa estettävä

Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnarin (sd) mukaan Suomen suurimman Turun laivanrakennustelakan töiden loppuminen enteilee mustia pilviä koko Suomen laivanrakennusbisnekselle. Vaarassa on yli 20 000 työpaikan ja osaamisen menetys.

– Vallan antaminen kokonaan korealaiselle RTX-yhtiölle siirsi päätösvallan yli 20 000 suomalaisesta työpaikasta korealaisille. Samaan aikaan Suomelle RCL-loistoristeilijät mukaan lukien on jäänyt miljardien takausvastuut, Skinnari toteaa.

Hänen mukaansa STX-yhtiöllä on laivanrakennusta Euroopassa Suomen lisäksi Ranskassa, Romaniassa ja Norjassa, jossa on pääkonttori.

– STX-Suomi on täysin korealaisten mutta esimerkiksi Ranskassa valtio omistaa RTX:stä 49 %, joten Ranska voi vaikuttaa maansa laivanrakennuksen kohtaloon.

– Mihin toimenpiteisiin ryhtyy nyt Kiviniemen hallitus ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen? Laivanrakennuksen loppuminen Suomessa on estettävä.

Skinnari puhui Teknologiateollisuuden tilaisuudessa Nastolassa tänään keskiviikkona.