”Laadukkaan varhaiskasvatuksen perustana mahdollisuuksien tasa-arvo ja lasten hyvinvointi”

Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) puhui torstaina 28.2 Washingtonissa pidetyssä seminaarissa: ”Getting Early Education Right: Inspiration from the Nordic Countries”. Tilaisuudessa käytiin läpi Pohjoismaiden yhteistä New Nordic School- hanketta. Peltosen lisäksi aiheesta alustamassa olivat Tanskan lapsi- ja opetusministeri Christine Antorini sekä Ruotsin eduskunnan jäsen Göran Montan. SDP:n sivistysvaliokuntaryhmän puheenjohtaja, Pohjoismaisen Neuvoston koulutus- ja kulttuurivaliokunnan jäsen Peltonen korosti, että pohjoismaisessa koulutuspolitiikassa on paljon yhteistä, vaikka oppimistuloksissa onkin eroja.

– Pohjoismaisella koulutuksella ja varhaiskasvatuksella on paljon yhteistä, mutta myös erottavia tekijöitä. Muulla maailmalla on meiltä paljon hyödyllistä opittavaa, mutta myös me voimme oppia toisiltamme. Tärkeintä on pitää kiinni siitä, että laadukas varhaiskasvatus ja koulutus turvaavat mahdollisuuksien tasa-arvon. Laadukas varhaiskasvatus kuuluu koko ikäluokalle eikä päivähoito ole mikään paikka, johon lapset vain viedään pois vanhempien tieltä. Päivähoito on lapsen oikeus, ei vanhemman ylellisyys.

Peltonen korosti puheenvuorossaan, että elinikäinen oppiminen alkaa varhaiskasvatuksesta.  Tämä on johtoajatuksena myös varhaiskasvatuslain uudistamisessa. Varhaiskasvatus niveltyy tulevaisuudessa yhä selkeämmin yhteen muun koulutuksen kanssa. Johtolankana kuitenkin on leikki ja lapsena oleminen. Painotamme Suomessa jokaisen lapsen oikeutta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen sekä esiopetukseen.

– Kasvatusalan asiantuntijoiden mukaan lapsen kolmen ensimmäisen elinvuoden aikana saama kasvatus muovaa ja kasvattaa lasta enemmän, kuin mikään koulutus enää myöhemmin elämässä. En ymmärrä syyllistävää, julkista keskustelua, jossa lapsen oikeus päivähoitoon yritetään evätä siksi, että esimerkiksi toinen vanhempi hoitaa nuorempaa sisarusta kotona. Tällainen keskustelu paljastaa, ettei laadukkaan varhaiskasvatuksen tärkeyttä aina ymmärretä, Peltonen painottaa.