Kymäläiseltä kysymys väylien yhtiöittämisestä

Suna Kymäläinen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen on jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen hallituksen kaavailuista yhtiöittää valtion liikenneväylät ja siirtää verotus tukkukauppiaiden hoidettavaksi.

– Miksi purkaa toimiva ja tasapuolinen verotusjärjestelmä? Miksi vastakkain asetella kaupunkilaisia ja harvaan asutuilla alueilla asuvia? Hallitus hämmentää nyt liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ajamana väylien rahoitusta, jossa päämäärä on enemmän kuin epävakaa, sanoo kansanedustaja Kymäläinen.

– Jo viime kaudella Jorma Ollilan työryhmän tuloksena huomattiin veronkantokulujen helposti kymmenkertaistuvan 1,5 miljoonasta 15 miljoonaan euroon. Eikä tätä hallituksen hanketta nyt voi sekoittaa myöskään vientiteollisuutemme kilpailukyvyn edistämiseenkään, edes hyvällä tahdolla, jatkaa toista kautta liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuva Kymäläinen.

– Yksityisyyden suoja on kansalaisten suuri huolen aihe, kun päivittäin esiin nousee tietoja tietomurroista, tietojen kalastelusta ja jopa rajat ylittävästä verkkotiedustelusta. On aiheellista epäillä, onko näillä teknologialustoilla riittävää, perustuslainkin takaamaa luotettavuutta toimia verotuksen välineinä ihmisten vapaassa liikkuvuudessa. Etenkin kun toimijoiksi, tukkukauppiaiksi verohyödyn kerääjiksi ministeri Berner kaavailee yksityisiä yrityksiä, Kymäläinen ihmettelee.