Kymäläiseltä kysymys Postista: Postinjakelun tila Suomessa enemmän kuin huolestuttava

Suna Kymäläinen

Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on jättänyt tänään (to 8.12.2016) hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen postinjakelun tilasta Suomessa.

– Viestit ja kokemukset maakunnasta ja Helsingistä osoittavat postinjakelun tilan olevan suuresti uhattuna. Mahdollisesti jo laillisuuden rajat ovat rikkoutuneet postiketjun monessa eri vaiheessa. Ja todennäköisesti tiedossamme on vain jäävuoren huippu, sanoo eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Kymäläinen.

– En voi ymmärtää, miten maan hallitus on voinut ummistaa silmänsä oireilta, joista on myös uutisoitu paljon. Hallituksen on nyt herättävä, se ei voi ohittaa voimassa olevaa lainsäädäntöä ja sallia selkeitä laittomuuksia. Ja vieläpä samaan aikaan valmistella uusia heikennyksiä postialan lainsäädäntöön, ihmettelee Kymäläinen.

– Simpeleen ja Töölön tapaukset osoittavat, että ilman näyttöä olleet huhut ovat olleet totta. Karmaisevin niistä on ollut, että ulkoistettu postinjakaja on työaikansa päätyttyä lopettanut lenkkinsä ja mennyt kotiin jakamaton posti mukanaan. Tällöin on viestin salaisuutta loukattu jo törkeästi, epäilee Kymäläinen.

– Hallituksen digiloikka ei voi tarkoittaa ylimielisesti sitä, että kansalaisten postipalvelut jätetään retuperälle ja voimassa olevasta laista viis veisataan. Hallituksella ei ole valtaa yksipuolisesti ajaa postinjakelua alas ja näin heikentää tilattavien lehtien liiketoimintaedellytyksiä sekä lopettaa pienten paikallislehtien mittaamattoman arvokasta, tasapuolista tiedonvälitystä joka savuun sekä kaikkien saataville, Kymäläinen toteaa.