Kymäläinen: Vähävaraiset eläkeläiset on muistettava lääkekorvauspäätöksessä

Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tänään jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen pienituloisten eläkeläisten huomioimisesta lääkekorvausjärjestelmän kehittämistyössä. Kymäläistä askarruttaa asiaa pohtineen lääkekorvausjärjestelmän kehittämistyöryhmän loppuraportissa mainittu 50 euron suuruinen, vuosittainen alkuomavastuu.

– Alle 18-vuotiaiden osalta raportissa on huomioitu lapsiperheet ja näin estetty omavastuun kumuloituminen. Huoleni kohdistuu pienituloisiin eläkeläisiin, Kymäläinen alleviivaa.

– Voiko uudistus sysätä eläkeläisiä toimeentuloloukkuun, etenkin vuoden alkukuukausina, ruokolahtelainen Kymäläinen kysyy huolestuneena.

Suunniteltu lääkekaton alentaminen 140 eurolla kohdistuisi Kymäläisen mielestä perustellusti kaikille jatkuvaa lääkitystä tarvitseville.