Kymäläinen tyrmää ministeriön väitteet taksilain valmistelusta

10.4.2019

SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen tyrmää liikenne- ja viestintäministeriön väitteet laajasta ja avoimesta valmistelusta taksiuudistukseen johtaneen liikennepalvelulain osalta. Kymäläinen korostaa, että esiin tulleet ongelmat ovat juuri niitä, jotka tulivat esiin lakiesityksen valiokuntakäsittelyssä asiantuntijakuulemisten kautta.

– Valiokunta kuuli asiantuntijoita puoli vuotta yrittäessään korjailla jääräpäisesti valmisteltua lakiuudistusta ja hallituspuolueiden edustajat neuvottelivat ministeriön kanssa yrittäen saada muutoksia esitykseen. SDP joutui tekemään ongelmien takia harvinaisen laajan pykälävastalauseen lakiesitykseen, joka olisi palauttanut lain taksien osalta uudelleen valmisteltavaksi, sanoo Kymäläinen.

Kymäläinen pitää valitettavana ettei liikenne- ja viestintäministeriöllä ole enää poliittista johtoa kantamassa vastuuta asiassa, mutta ei seurauksia voi taksialankaan niskaan kaataa, jos lain valmistelu on mennyt pieleen.

– Ministeriö vetoaa lupien kasvaneeseen määrään, mutta joutuu itsekin myöntämään ettei tiedä ovatko myönnetyt luvat käytössä vai pöytälaatikossa. Pöytälaatikkoon viittaa myös Taksiliiton saamat tiedot siitä ettei uusista yrityksistä kuin murto-osa ole ilmoittautunut ALV-rekisteriin. Koska luvat myönnetään koko maahan, ei ministeriöllä ole tietoa millä alueilla uudet yrittäjät toimivat. Asiakkaiden kokemukset puhuvat sen puolesta, että hiljaisina hetkinä ja pienemmillä paikkakunnilla palvelua ei saa, kun tarve on suurin, Kymäläinen jatkaa.

Kymäläinen toivookin, että syyttelyn sijaan keskityttäisiin etsimään ratkaisuja taksialan ja sitä koskevan lainsäädännön ongelmiin.

– Seuraavalla liikenneministerillä onkin tässä suuri työ edessään.

Jaa sosiaalisessa mediassa