Kymäläinen: Taksifarssi jatkaa kasvamistaan – Sipilän hallitus jätti sotkut muille

21.3.2019

SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen ei ole yllättynyt liikenne- ja viestintäministeriön Traficomin tänään julkaistuista taksikyselyn tuloksista. Kyselyn mukaan enemmistö Suomen maakunnista ei ole hyötynyt taksiuudistuksesta.

– Valitettavasti kyselyn tulos ei yllätä. Uudistus toteutettiin lupaillen hintojen alenemista, mutta hyötyjien joukko on jäänyt vähäiseksi. Myös alan epävarmuus on käsin kosketeltavaa. Yli viidesosa taksiyrittäjistä sanoo, että ei aio jatkaa kahden vuoden päästä töitä. Se on vakava viesti, kuvailee Kymäläinen.

Kymenlaakso on tutkimuksen mukaan ollut hallituksen taksiuudistuksen suurin häviäjä. Siellä taksien hinnat ovat nousseet syksyllä jopa Uuttamaata enemmän, liki kymmenen prosenttia.

– Tässä on käynyt juuri niin kuin olemme koko ajan varoittaneet, eli tavallinen suomalainen joutuu maksajaksi Sipilän ja Bernerin idealistiselle taksileikille. Lokakuussa hinnat olivat Traficomin mukaan koko maassakin keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin ennen liikennepalvelulain voimaantuloa.

Hallituksen lupailemat hinnanalennukset ovat suurelta osalta jääneet saamatta. Lisäksi moni invataksien käyttäjä pelkää turvallisuutensa puolesta.

– Tuntien jonotusten ja saapumattomien kyytien lisäksi pelko omasta turvallisuudesta on kasvanut, kun kuljetuksia ovat hoitaneet osaamattomat tahot. Surullisinta on ollut lukea erityislasten epäonnistuneista koulukuljetuksista, joissa toisinaan on vältytty järkyttäviltä seuraamuksilta ainoastaan tuurilla.

Ministeri Berner on selitellyt, ettei liikennepalvelulain uudistuksessa säädetty mitään Kela-kyydeistä ja kilpailutus on Kelan vastuulla. Lain tuoma uudistus kuitenkin muutti yhdessä yössä markkinat joita Kela kilpailuttaa.

– Taksiuudistus on ollut totaalinen fiasko. Mikäli poliittista tahtoa olisi ollut, olisi lakiuudistus voitu toteuttaa vaiheittain ja seurata samalla sen vaikutuksia. Sipilän hallitus ministereineen jätti taksisotkunsa jäljet muiden siivottavaksi ensi vaalikaudella. Paluuta vanhaan ei valitettavasti ole, joten tehtäväksi jää etsiä tavat vahinkojen minimointiin.

Jaa sosiaalisessa mediassa