Kymäläinen puolustaa kotihoidon työntekijöiden pysäköintioikeuden laajentamista

Helsingin Sanomien Kalle Silfverberg kirjoitti tänään kolumnin lakimuutoksesta, joka tähtää ratkaisemaan kotihoidon työntekijöiden pysäköintiongelmia.

– Kotihoidon työntekijöiden kohtaamat ongelmat pysäköinnin suhteen eivät ole uusi asia. Pysäköintipaikan etsiminen vie aikaa hoitotyöltä eikä paikkaa aina löydä kohtuullisen matkan päästä asiakkaan luota. Aina paikkaa ei löydy luvalliselta paikalta, ja seurauksena voivat olla pysäköintivirhemaksut, jotka kotihoidon työntekijä maksaa itse palkastaan. Tämä ei ole järkeenkäypää, toteaa liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.)

– Asian korjaamiseksi on tehty puoluerajat ylittävää työtä jo pitkään. Esimerkiksi Maria Guzeninan (sd.) vuonna 2007 tekemän lakialoitteen allekirjoittajista löytyy kansanedustajia jokaisesta silloisesta eduskuntapuolueesta. Tuskin kaikki puolueet haluavat ”antaa monelle SDP:n ydinkannattajalle erioikeuksia liikenteessä”, minkä Silfverberg vihjaa olevan lakialoitteen taustalla, Kymäläinen hämmästelee.

Nyt käsittelyyn tulevan hallituksen esityksen taustalla on liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto. Kun tieliikennelaki hyväksyttiin, eduskunta edellytti, että kotihoidon pysäköinnin helpottamiseksi valmistellaan tarvittavat lakimuutokset. Nämä muutokset on nyt valmisteltu ja esitys saapunut eduskunnalle.

– Kyse on erittäin tärkeistä muutoksista. Ne on tarkoitus tehdä uuteen tieliikennelakiin, joka tulee voimaan 1.6.2020. Väestömme ikääntyy ja kotiin vietävien palvelujen määrä on noussut. Tälle siis on tarvetta ja tilausta, napauttaa Kymäläinen.

Tavoitteena on vapauttaa aikaa pysäköintipaikan etsinnästä varsinaiselle hoitotyölle ja samalla estää se, että kotihoidon työntekijät saavat työssään tarpeettomia parkkisakkoja. Kymäläinen toteaa, että tämän estämiseksi tarvitaan nyt yhteistyötä vastakkainasettelun sijaan.

– Monissa kunnissa on pyritty puuttumaan kotihoidon pysäköintiongelmaan esimerkiksi erilaisilla valtuustoaloitteilla, mutta valtakunnallisen ohjeistuksen ja lainsäädännön puuttumisen vuoksi asia ei kaikkialla ole edennyt. Toivottavasti tämä lakimuutos edistäisi ongelman ratkaisua ja helpottaisi kotihoidon työntekijöiden arkea.