Kymäläinen kysyy jälleen Postin omistajaohjauksesta

Suna Kymäläinen

SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen on jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Postin toimista. Kymäläinen epäilee Postin omistajaohjauksen pettäneen.

– On outoa, että positiivista tulosta tekevä valtionyhtiö Posti yrittää suurtyöttömyyden kanssa painivassa Suomessa ulkoistaa aikakausilehtien videokoodaustyötä Filippiineille. Tämä sotii vahvasti kansalaisten oikeustajua vastaan, sanoo Kymäläinen.

– Onko seuraavaksi videokoodauksen siirto edessä paketeissa, lehtikimpuissa, maksikirjeissä ja vanhojen kirjelajittelukoneiden postissa? Kirjeet ovat vielä suuremman viestisalaisuuden piirissä, kysyy Kymäläinen.

– Ei voi olla oikein, että tilanteessa, jossa työllisyyden lisääminen ja työurien pidentäminen keinovalikoimasta heitetään romukoppaan valtionyhtiössä, jossa erityistä huolta on kannettava Postin lakisääteisten tehtävien hoidosta ja maan lakien kunnioittamisesta, Kymäläinen perustelee.

– Voiko Postin johdossa toimiva henkilö nostaa 50 000 euroa kuukausipalkkaa ja sulkea samaan aikaan silmät siltä ympäristöltä, jossa Postin asiakkaat ja kansalaiset elävät, kyseenalaistaa Kymäläinen.

– En usko, että Suomessa voi toimia yhtään johtajaa, joka voi ohittaa kansan oikeustajun ja yhteiset jakamattomat arvomme, Kymäläinen jatkaa.