Kymäläinen kysyy: Hallitus rajoittaa käytettyjen autojen tuontia

Suna Kymäläinen

SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) epäilee vahvasti hallituksen pyrkivän jarruttamaan käytettyjen autojen tuontia. Hänen epäilyksensä perustuu vuoden vaihteessa voimaan tulleeseen muutokseen, jolla Tulli lopetti kokonaan kansalaisten palvelun tuontiasioissa. Verottajan neuvot sekä opastus ovat lähes olemattomat.

– Tämä on kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta ongelmallista. Ennen asiat pystyi hoitamaan käymällä lähimmässä Tullin palvelupisteessä. Nyt tarjolla on vain verottajan sähköinen järjestelmä, apua ei saa lähimmästä verotoimistosta, sanoo Kymäläinen.

– Vielä ongelmallisemmaksi tilanne tulee, jos ulkomailta ostettu käytetty auto on vaurioitunut kuljetuksen aikana. Siis kuljetusvaurioiden huomioiminen, kun auton arvo on alentunut kuljetuksen aikana. On vaikea saada riittävän laadukkaita kuvia vaurioiden todentamiseksi kotikonstein, etenkin jos auto on tumma. Ja kuvista kuitenkin muodostuu todiste veropäätöksessä tehtävälle arvonalennukselle, Kymäläinen perustelee.

– Tässä on nyt taas yksi käytännön esimerkki, miten luvattu digitalisaation palveluprosesseja helpottava toimintamalli kääntyykin päälaelleen ja todelliseksi harmiksi tavalliselle omatoimiselle ihmiselle. Ja nyt asiaan liittyy myös manipulaation ja veronkierron uusi porsaanreikä, Kymäläinen epäilee.

– Olisiko liikaa toivottu, että Tullin toimipisteellä voisi edelleen käydä näyttämässä ja kuvauttamassa vioittuneen tuontiauton ja, että Tullin toimipisteistä olisi saatavissa myös autoveroilmoituslomakkeita, kysyy Kymäläinen.