Kymäläinen hyvillään Bernerin luopumisesta

Suna Kymäläinen

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen on hyvillään liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) aikeesta haudata aie liikenteen väyläyhtiön perustamisesta.

– Ei yllättänyt tämä ilmoitus, niin sekava oli jo tilanne. Valmistelun erikoisuudesta viestii, että muut hallituspuolueet ilmoittivat heti, etteivät tue selvitystä. Esitys jäi yksin keskustalle, ihmettelee Kymäläinen.

– Vähälle huomiolle on jäänyt perussuomalaisten rooli, jotka lupasivat vielä vaalien alla poistaa autoveron, Kymäläinen napauttaa.

– Itsestäni hämmentävää oli alun perinkin ajatus, jossa yhtiöittämispäätöksen yhteydessä olisi päätetty ohi eduskunnan päätösvallan säätää verolakeja. Verotustahan ei voi betonoida, niistä päätetään vuosi kerrallaan, sanoo Kymäläinen

– On selvää, että tarvitaan parlamentaarinen valmistelu, että T-TEN rahat saadaan liikkeelle kuten Ruotsissa. On myös tärkeää luoda malli, jossa yhä useammalla on varaa ja mahdollisuus vähäpäästöiseen liikkumiseen. Tieverkon ylläpito on pitkäjänteistä, yli parlamentaaristen kausien toimivaa, linjaa Kymäläinen.

– Mielestäni yhtiömallinkin käyttö voisi tulla kyseeseen, yksittäisten, alueellisten hankkeiden kohdalla, nimenomaan aluekehityksen näkökulmasta, muttei missään tapauksessa koko väyläverkon kohdalla, kyseessä on strategisesti elintärkeä asia, sanoo Kymäläinen.

Bernerin harjoituksesta kävi selväksi, ettei autoa keksitty sittenkään uudestaan. Näin mittava muutos edellyttää parlamentaarista valmistelua, nyt olisi hyvä paikka aloittaa, päättää Kymäläinen