Kvarnström (SDP): Viktigt med gemensam nordisk idrottsstrategi

Norden är ett litet steg närmare en gemensam nordisk idrottsstrategi för bland annat ansökan om större idrottsevenemang i och med tisdagens beslut i Nordiska rådets utskott för kunskap och kultur. Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) som deltog i mötet välkomnar strategin och ser den som en möjlighet till att med gemensamma nordiska krafter på sikt stärka fokuset på människorätts- och jämställdhetsfrågor i idrottsvärlden.

Det var den socialdemokratiska gruppen som presenterade medlemsförslaget om en gemensam strategi för idrottsevenemang i Norden samt stöd till anordnande av idrottsevenemang för barn och unga i Norden på septembermötet 2020. Då gick frågan på remiss till ländernas idrottsförbund som visade sig vara enhälligt positivt inställda.

Utskottet för kunskap och kultur i Norden föreslår således att Nordiska rådet rekommenderar Nordiska ministerrådet att ta fram en gemensam nordisk idrottsstrategi för ansökan om större idrottsevenemang att besluta om möjligheten till finansiering via existerande fonder alternativ nya medel att främja idrottsligt utbyte för barn- och ungdomar i och de nordiska länderna.

– Svaren från förbunden visar tydligt att det finns ett behov av en gemensam strategi, säger Kvarnström som gärna ser ett mer strukturerat arbete med att i framtiden kunna ordna större idrottsevenemang genom nordiskt samarbete och därtill öka utbytet inom idrotten i Norden.

– Att ordna större evenemang gemensamt i Norden innebär att Nordens gemenskap stärks, att de nordiska värderingarna garanterar arrangemang som håller hög klass både tekniskt och etiskt, samt att de ekonomiska riskerna med dylika evenemang fördelas på flera länder. En sådan här strategi bidrar också till att förverkliga målsättningen att Norden ska vara världens mest hållbara och integrerade region 2030, säger Kvarnström.

Det finns hos de nordiska idrottsförbunden ett väl utvecklat tänkande kring hur man arrangerar ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara idrottsevenemang.