Kvarnström (SDP): Arvonnousuveroa tarvitaan/ Värdestegringsskatt behövs

Hyvinvoinnin kehittäminen ja hallitusohjelman tavoitteiden saavuttaminen edellyttävät vahvaa julkista taloutta. Nyt tarvitaan toimia veropohjan vahvistamiseksi ja veronkierron torjumiseksi. Tähän on olemassa hyvä työkalu, joka perustuu oikeudenmukaisuuteen, se on arvonnousuvero.

-Olen tehnyt vastuuministerille kirjallisen kysymyksen, jossa kysyn ministeriltä, mitä hallitus aikoo tehdä veropohjan tiivistämiseksi sekä verovälttelyn vaikeuttamiseksi ja milloin hallitukselta voidaan odottaa päätöksiä julkisen talouden vahvistamiseksi veropohjaa tiivistämällä ja verovälttelyä vaikeuttamalla?

Värdestegringsskatt behövs

För att kunna utveckla välfärden och nå regeringsprogrammets mål behövs en stark offentlig ekonomi. Ett verktyg av flera som kan behövas och motiveras med rättviseargument är värdestegringsskatten. Nu behövs åtgärder för att stärka skattebasen och motverka skattesmitning.

-Jag har därför lämnat in ett skriftligt spörsmål om saken till ansvarig minister. Frågan efter motiveringarna lyder: Vad ämnar regeringen göra för att stärka skatteunderlaget och försvåra skattesmitning och när kan man av regeringen vänta sig beslut för att förbättra de offentliga finanserna genom att stärka skatteunderlaget och försvåra skattesmitning?