Kvarnström: Meidän on tuettava kurdeja

11.10.2019

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) osallistui eilen Helsingissä järjestettyyn mielenosoitukseen osoittaakseen tukensa kurdeille. Kvarnströmin mielestä on tärkeää, että Turkin väkivaltainen hyökkäys tuomitaan. Hyökkäys on jo vaatinut siviiliuhreja ja tuhannet ihmiset ovat joutuneet pakenemaan Syyriasta.

-Suomi on pääministeri Antti Rinteen (SDP) johdolla tuominnut iskut selvin sanankääntein. On myös hyvä, että ryhdymme sanoista tekoihin ja lopetamme uusien asekauppasopimusten solmimisen Turkin kanssa. Meidän olisi jopa syytä tarkastella voimassaolevia asekauppasopimuksia, Kvarnström sanoo.

Nato-maat USA ja Turkki ovat Kvarnströmin mukaan toimineet häpeällisesti.

-Trumpin lausunto siitä, että kurdit eivät auttaneet Normandian maihinnousussa ja Erdoğanin yritykset kiristää EU:ta paljastavat heidän oikean luonteensa ja vallanhimonsa. Emme saa antaa tämän vaikuttaa meihin, vaan meidän on tuettava kurdeja ja painostettava Turkkia lopettamaan siviileihin kohdistuvat hyökkäykset, sanoo Johan Kvarnström

Kvarnström: Vi måste fortsätta stöda det kurdiska folket

Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) deltog i gårdagens demonstration i Helsingfors för att visa det kurdiska folket stöd. Enligt Kvarnström är det viktigt att vi fördömer Turkiets våldsamma invasion som redan skördat civila offer och drivit tusentals människor på flykt i Syrien.

-Finland har med statsminister Antti Rinne (SDP) fördömt anfallet med önskvärd tydlighet. Det är också bra att vi går från ord till handling och stoppar nya vapenhandelsavtal med Turkiet. Vi har till och med skäl att se över de licenser som nu är i kraft, säger Kvarnström.

Nato-länderna USA och Turkiet har enligt Kvarnström agerat skamligt.

-Att Trump också säger att kurderna inte heller hjälpte till vid landstigningen i Normandie och Erdoğan försöker utpressa EU visar deras sanna politiska ansikte och galna maktspråk. Detta får inte påverka oss, utan vi måste fortsätta stöda det kurdiska folket och pressa Turkiet att sluta attackera civila, säger Johan Kvarnström.

Jaa sosiaalisessa mediassa